Een dozijn vrachtwagens vervoeren de auto's, reserve onderdelen en elektronica. Om alle spullen die de Formule 1 gebruikt zijn circa 300 vrachtwagens nodig om het van de ene race locatie naar de andere te brengen. De tijdsdruk kan soms enorm zijn. De races liggen ontzettend kort op elkaar.
Per vliegtuig of per vrachtwagen (afhankelijk van de bestemming) worden de auto's naar het volgende circuit vervoerd. Andere belangrijke zaken, zoals reserve-onderdelen en de opbouw van de pitbox, vliegen of rijden met de F1-auto's mee. In totaal gaat er ruim 1.000 ton aan spullen mee per race.
Renault Trucks verovert hiermee de pole positie als truckmerk in de Red Bull vloot. Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Een dozijn vrachtwagens vervoeren de auto's, reserve onderdelen en elektronica. Om alle spullen die de Formule 1 gebruikt zijn circa 300 vrachtwagens nodig om het van de ene race locatie naar de andere te brengen. De tijdsdruk kan soms enorm zijn. De races liggen ontzettend kort op elkaar.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
De Aston Martin Valkyrie komt het dichts bij de Formule 1-auto die Max op zondag rijdt. Hij is namelijk ontworpen door Adrian Newey, de man die als Chief Technical Officer bij Red Bull Racing ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de F1-auto van Max.
De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar.
De banden, brandstoffen en ander materiaal worden apart aangevoerd. Na afloop van de race wordt er onmiddellijk afgebroken en nog dezelfde avond rijden de trucks weer terug naar de fabriek, tenzij de volgende race al een weekend later is (back-to-back-races), dan rijden de trucks direct door naar de volgende locatie.
Ieder Formule 1 team heeft twee auto's en met beide auto's kan het team dus punten scoren voor het constructeurs kampioenschap. Zo zou een team per race maximaal 43 punten kunnen behalen door als nummer één en twee te finishen.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een autoverzekering goedkoop kan dus zeker niet afgesloten worden voor de bolide van Max Verstappen. Het bouwen van een F1-auto kost ongeveer veertien miljoen dollar voor de F1-teams.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Het stuur is voorzien van een krachtige force feedback en kan tot 180 graden draaien.
De Tesla Model S P100D is namelijk de snelste productieauto van het moment. Model S P100D heeft er maar 2,28 seconden voor nodig om van de 0 naar de 60 mph te komen. Dit is overigens niet alleen de snelste, maar ook nog eens de groenste auto uit deze lijst.
Versnellingsbak. Formule 1-auto's zijn uitgerust met een halfautomatische versnellingsbak. De coureur verandert de gekozen versnelling door middel van "flippers" achter het stuur. De aandrijving is op de achterwielen.