Wanneer je als influencer wilt verdienen met influencer marketing is het belangrijk je te focussen op actieve volgers. Want volgers zijn tekoop, maar actieve volgers moet je verdienen. Wanneer jouw volgers actief sharen en liken kun je als influencer goed geld verdienen.
Voordat een influencer een influencer kan zijn, moet hij veel volgers werven. Dit doe je niet zomaar. Je moet leuke, intrigerende content plaatsen en die content moet regelmatig viral gaan. Pas als een influencer heel veel volgers heeft, is het rendabel om dingen te promoten.
Een nano influencer met 1.000 tot 10.000 volgers kan ongeveer 901 dollar per bericht verdienen of gemiddeld 1.420 dollar per maand. Een swipe-up op een advertentie op Instagram Stories kan 100 tot 1.500 dollar opleveren. Een "gemiddelde" influencer kan 2.970 dollar per maand verdienen.
Als vlogger, ook wel influencer genoemd, maak je video's die je deelt via YouTube, TikTok, Instagram of andere online platforms. Wil je geld verdienen met vloggen dan moet je je inschrijven bij KVK.
De meest voorkomende manier om geld te verdienen als influencer-ondernemer is door samen te werken met merken en producten of diensten te promoten in ruil voor geld. Daarnaast kun je eigen producten of diensten verkopen, zoals merchandise.
Om geld te verdienen met YouTube, moet je het afgelopen jaar minimaal 1.000 abonnees en 4.000 kijkuren hebben gehaald. Zodra je dat hebt bereikt, kun je je aanmelden voor het YouTube-partnerprogramma en inkomsten genereren met je kanaal via advertenties, abonnementen en kanaallidmaatschappen.
Hierdoor zijn de prijzen natuurlijk lager. Iemand die tussen de 3.000 & 10.000 volgers heeft op Instagram kan zo'n 50 tot 100 euro per post verdienen. Als je tussen de 25.000 & 50.000 volgers hebt, kun je met één post 200 tot 300 euro verdienen.
De ene influencer kost daarom meer dan de ander. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post.Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post.Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
Er bestaan geen harde criteria voor, maar micro-influencers hebben meestal tussen de 1.000 en 10.000 volgers. Dit lijkt misschien weinig in vergelijking met grote influencers, maar met een publiek van duizenden zijn micro-influencers ook al enorm in trek bij merken.
Het werkt vrij simpel: jij laat jouw product of dienst promoten door een social influencer. Dit is iemand die op Instagram, TikTok, YouTube of een ander social mediakanaal een groot publiek heeft, en dit publiek inzet om op de manier van diegene om een product van een extern bedrijf te promoten.
Divers inkomen
ðOccasionele inkomsten: je ontvangt uitzonderlijk een gratis product of je wordt éénmalig betaald voor een dienst. ð Divers inkomen wordt belast aan een vlak tarief van 33%. Je geeft dit aan in deel 2 van de belastingaangifte bij de 'baten'.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Volgers aantal moet boven de 500-1000 zijn. Je moet een goede volgers/volgend verhouding hebben.
Als zo'n pagina veel likes heeft en een actief bereik (veel mensen liken, reageren en delen) kan er geld verdient worden met het plaatsen van sponsored content die relevant is voor de doelgroep.
Hoeveel houden YouTubers over? Een YouTuber verdient ongeveer 1 euro per duizend views. Enzo Knol heeft gemiddeld zo'n 30 miljoen views per maand, en verdient in die periode dus ongeveer 30.000 euro.
Als we er van uit gaan dat EnzoKnol zo'n 1500,- euro per dag verdiend, dan kunnen we ook berekenen wat hij per maand en per jaar verdiend. 1500,- euro keer 30 (dagen) is 45.000 euro per maand. Dat is 45.000 euro keer 12 (maanden), dus 540.000 per jaar. Dat is ruim een half miljoen euro per jaar.
Deze indicatie is op basis van Nederlandse influencers. Macro influencers, met volgers tussen de 10.000 en 50.000, rekenen een tarief voor instagram post tussen de €100 en €500. Voor een Instagram story ligt dit aantal lager, namelijk tussen de €50 en €250.