Als je mega goed bent in karten, is er een kans dat je formule coureur kunt worden. Je moet allereerst je racelicentie behalen. Als je deze in de pocket hebt kun je je aansluiten bij een (bestaand) raceteam en heel veel oefenen! Vanaf dat punt kun je steeds verder opklimmen.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Mits ze geïnteresseerd zijn, uiteraard. Als we het allemaal zo'n beetje bij elkaar optellen, dan komen we uit op een bedrag richting de acht miljoen euro om in de Formule 1 te komen.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Je kan je racelicentie al halen vanaf € 1.195,00 met je eigen auto of vanaf € 1.695 met een echte raceauto van KWH Racing. Hiervoor krijg je de theorie- en praktijkles, het doktersonderzoek en het examen. Er van uitgaande dat je geslaagd bent, kan je na 24 uur je Racelicentie bij de KNAF aanvragen.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Een autoverzekering goedkoop kan dus zeker niet afgesloten worden voor de bolide van Max Verstappen. Het bouwen van een F1-auto kost ongeveer veertien miljoen dollar voor de F1-teams.
De goedkoopste reclamespot kost slechts 2 100 euro en is voor 30 seconden tijdens een vroege race en dit tijdens het uitzenden van de oefensessies. De duurste reclamespot kost 84 000 euro en is voor tijdens erg belangrijke races zoals de seizoensfinale in Brazilië, of bijvoorbeeld de GP van Monaco.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
Een coureur krijgt géén prijzengeld als hij een Grand Prix wint in de Formule 1. Het zijn de bonussen die worden uitgekeerd als een coureur een WK-punt haalt, of een grand prix wint. Zo zou de bonus van Max Verstappen 1,5 miljoen euro zijn per gewonnen race en 41.000 euro per gewonnen WK-punt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.