We spreken van V2H als een bidirectionele EV-lader wordt gebruikt om vermogen (energie) te leveren van een EV-batterij naar een huis of mogelijk een ander soort gebouw. Daarvoor maakt hij gebruik van een converter die meestal in de EV-lader zit om DC (gelijkstroom) om te zetten naar AC (wisselstroom).
De term vehicle-to-grid betekent in het Engels letterlijk 'van het voertuig naar het net'. Bij dit technische concept wordt de batterij van een auto in beide richtingen aangewend met behulp van een bidirectionele lader. De bidirectionele lader is een omvormer die de gelijkstroom van de accu omzet naar wisselstroom.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.
Een laadpaal of elektrische auto moet in het geval van bidirectioneel laden omgaan met verschillende soorten elektriciteit. Het stroomnet levert wisselstroom. Dat wordt omgezet naar gelijkstroom om je auto op te laden. Stroom vanuit de auto náár het net moet van gelijkstroom weer wisselstroom worden.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl. btw, incl. plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
De dc-laders, en helemaal modellen die geschikt zijn voor v2x, zijn behoorlijk aan de prijs. In het laatste geval kosten ze soms wel 10.000 euro. Daar komt bij dat het aantal auto's dat CHAdeMO ondersteunt, zeer beperkt is en wereldwijd juist afneemt.
Alle elektrische auto's van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Cupra die vanaf 2022 worden gemaakt en op het MEB-platform staan, zijn dan geschikt voor V2G. Deze zullen dan, als de eigenaars toestemming geven, deel gaan uitmaken van een “gedistribueerd net”.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
De auto krijgt een 54kWh-lfp-accu waarmee een actieradius van maximaal 305 kilometer mogelijk moet zijn. De auto kost 25.500 euro en gaat naar verwachting in 2023 in productie, net als de Wallbox.
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto's moeten aangepast worden. Daarmee staat de techniek nog in de kinderschoenen.
Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.
Bidirectioneel laden kan bijdragen aan het opslaan van stroom van zonnepanelen en windmolens tussen momenten dat er veel aanbod is en momenten dat er vraag is. Dat maakt het opwekken en gebruiken van meer groene stroom makkelijker en ontlast het elektriciteitsnet.
De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto's stroom terug kunnen leveren aan het net, is door netbeheerders goedgekeurd. De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland* te gebruiken.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet, een woning, een gebouw of ander apparaat. Onder deze verzamelnamen vallen de technologieën V2G, V2V en V2L. De begrippen hebben allen betrekking op het laden van de elektrische auto.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Hyundai's met V2G-technologie.
In de toekomst krijgen meerdere elektrische Hyundai's V2G-technologie, maar eerst wordt deze technologie uitgebreid getest. De aanschaf van een IONIQ 5 met V2G is op dit moment dus nog niet mogelijk.
Wat is Vehicle to Load (V2L)?
Deze batterij heb je nodig om met je elektrische auto te kunnen rijden. De batterij van je elektrische auto laad je op bij een laadpaal en met een volle batterij (actieradius) kun je vervolgens van A naar B rijden.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.