Als je er toch niet uitkomt met de verkoper, dan kun je je wenden tot jouw bank of creditcardmaatschappij en een formulier invullen om de betaling terug te draaien. Hoe dit formulier precies heet verschilt per bank. Verzoek middels dit formulier om een terugstorting.
Direct. Visa, MasterCard en Maestro Binnen 2 werkdagen. American Express binnen 3 werkdagen. Diners Club binnen 5 werkdagen.
Het annuleren van een transactie met uw Mastercard® Debit is niet mogelijk. U kan een transactie enkel betwisten.
Het dient als waarborg voor de handelaar tegen eventuele andere kosten (bijvoorbeeld: kosten minibar, autoschade, boete, enz.). Het is aan de handelaar om de reservering te annuleren, anders vervalt deze automatisch na 30 kalenderdagen.
Als u uw bestedingslimiet overschrijdt, betaalt u het overschreden bedrag in één keer terug bij de eerstvolgende maandafsluiting. U betaalt alleen rente over bedragen die u 14 kalender- dagen na de maandafsluiting nog niet heeft terugbetaald.
De bank die uw kaart heeft uitgegeven, probeert namens u het geld terug te krijgen van de bank van de retailer. Chargeback is geen wettelijk recht, maar als u de transactie heeft verricht met Visa, kunt u een terugboeking aanvragen bij de bank die uw kaart heeft uitgegeven, en uw geld misschien terugkrijgen.
Hoe werkt een creditcard? Met een creditcard betaal je zonder dat het geld direct van je rekening wordt afgeschreven. Je leent als het ware tijdelijk geld van de creditcardverstrekker. Koppel je de creditcard aan je betaalrekening, dan wordt dit bedrag één keer per maand van die betaalrekening afgeschreven.
Bedragen die op jouw creditcard worden gereserveerd, verlagen je bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven.
Dan kun je gebruik maken van de GeldTerugService. De GeldTerugService is te gebruiken als: een onterecht bedrag is afgeschreven van je Creditcard of Platinumcard. je 30 dagen na de betaling je aankoop nog niet hebt ontvangen.
Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijg je het geld teruggeboekt op je rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen 2 weken af.
Wat is positief saldo? Je hebt een positief saldo op je creditcard als je bestedingsruimte ('nog te besteden') groter is dan je limiet.
Een Tikkie kun je niet betalen met een creditcard. Dat komt doordat je een Tikkie alleen kunt betalen met een Nederlandse bankrekening die een IBAN-nummer heeft. Aangezien een creditcard geen IBAN heeft is dit dus niet mogelijk.
Kun je met elke creditcard geld pinnen? Ja, je kunt met iedere creditcard geld opnemen via een geldautomaat. Dit kan zowel in Nederland als in elk ander land. Op de meeste geldautomaten staan logo's van de verschillende creditcardnetwerken, zoals Visa en Mastercard.
Om geld teruggestort te krijgen op je Visa kaart hoef je in de regel alleen maar een speciaal formulier in te vullen en naar de aanbieder van je kaart terug te sturen. Meestal vind je dergelijke formulieren op de website van de aanbieder, of kun je deze opvragen bij een vestiging bij jou in de buurt.
Het bedrag is in uiterlijk 2 werkdagen bijgeschreven op je creditcard.
Gespreid betalen kan niet meer
Per 1 april is ICS gestopt met de faciliteit Gespreid Betalen. Vraag je daar nu een creditcard aan, dan kun je dus niet meer in termijnen betalen. Maakte je al gebruik van de Gespreid Betalen Faciliteit, dan verandert er niets.
Betalen met een creditcard is meestal duurder dan met een betaalpas. De meeste banken rekenen bij de creditcard gemiddeld zo'n 2% koersopslag, dus gemiddeld 1% meer dan bij de betaalpas. Buiten de eurolanden komt het weleens voor dat een winkelier zelf nog een bedrag rekent voor een betaling.
Bij het boeken van een hotel of huren van een wagen wordt een deel van uw beschikbare saldo door het bedrijf “gereserveerd”. U kan dit bedrag dus tijdelijk niet aanwenden voor andere betalingen. Check met uw bank of uitgever van uw kaart welke limiet u hebt voor transacties in het buitenland.
Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht. De bank reserveert het geld op het tijdstip van de aankoop en dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er genoeg geld aanwezig is om de betaling te voltooien.
Openstaand. Dit is het totale bedrag van creditcardbetalingen dat nog afgeschreven wordt van je betaalrekening. Als je een creditcardbetaling doet, wordt dit bedrag meestal binnen een dag opgeteld bij je openstaande saldo.