De katalysator reiniger reinigt het gehele brandstofsysteem. Door het reinigen van het brandstofsysteem, de kleppen, de zuigers en de injectoren, verloopt de verbranding efficiënter, waardoor er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten en verontreiniging van de katalysator voorkomen wordt.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Het binnenwerk van katalysatoren bevat veelal zware metalen, die invloed zouden kunnen hebben op het menselijk lichaam. Dus bij elkaar houden en afgeven bij de milieustraat. Daarna de bus goed warmrijden en eenmaal op bedrijfstemperatuur in 2de en derde versnelling eens goed op het gas gaan staan en stevig doortrekken.
Natuurlijk kunnen er altijd problemen ontstaan. De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Re: Kan het rijden zonder katalysator kwaad ? Nee hoor, bij een diesel meten ze de roetuitstoot. Katalysator heeft alleen invloed op Nox en dat wordt niet gemeten.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Het wordt meestal veroorzaakt door overtollige brandstof die het uitlaatsysteem binnendringt als gevolg van een onjuist lucht / brandstofmengsel, slechte bougies, onjuiste motortiming, defecte zuurstofsensor of andere problemen waarbij brandstof de verbrandingskamer van de motor onverbrand verlaat.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Onverbrande brandstofresten in het uitlaatsysteem
Brandstof die daar niet tot volledige verbranding komt zal in de uitlaat terecht komen en komt dan alsnog in de katalysator tot ontbranding. Dit leidt tot oververhitting van de katalysator ver boven de normale temperatuur en veroorzaakt daardoor een “meltdown”.
Vooral hybride auto's zijn populair bij katalysatordieven. Deze bevatten vaak nog meer edelmetalen en omdat de auto zuiniger is, blijft de katalysator schoner en levert hij meer geld op. Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten.
Bepaalde componenten kunnen de katalysator ook irreversibel deactiveren. Katalysatorvergiften zijn onder andere [1]: Snelwerkende vergiften: fosfor, bismut, arseen, antimoon, lood, kwik. Ze zorgen voor een blijvende inactivatie van de katalysator.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Wanneer een voertuig is uitgerust met twee sensoren registreert de sprongsensor het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen na de katalysator; hiermee wordt gekeken of de katalysator de uitlaatgassen goed heeft omgezet.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.