Bij Gelijk Oversteken maakt de koper geld over naar een tussenpartij.Die houdt het geld vast totdat is bevestigd dat de bestelling is afgeleverd.De verkoper krijgt op dat moment het geld. Om van de dienst gebruik te kunnen maken, moest worden bijbetaald.
"Bij deze nieuwe service ben je niet alleen beschermd als je pakket niet is verstuurd door de verkoper, maar ook wanneer het product beschadigd aankomt of de inhoud van het pakket anders is dan afgesproken met de verkoper", aldus Marktplaats. Het is nog niet bekend hoe Marktplaats die details gaat controleren.
Nep-sms'jes bij Gelijk Oversteken Service (GOS)
In plaats van te betalen, stuurt de koper een nep-sms naar de verkoper, die echt van Marktplaats afkomstig lijkt (zogenoemde spoofing). In de sms wordt bevestigd dat de betaling naar de GOS gedaan is. Ga als verkoper niet op deze sms af.
Voor het gebruik van de Gelijk Oversteken service betaalt de koper 2% over het overeengekomen aankoopbedrag. Zowel koper als verkoper ontvangen meteen een bevestiging van de betaling in de Marktplaats-app op hun eigen telefoon. Met die zekerheid kan de verkoper meteen verzenden.
Wie iets koopt op Marktplaats, maakt het bedrag over via Kopersbescherming. Het bedrijf Online Payment Platform houdt dat geld dan vast, tot een week na betaling. Als er geen klachten zijn of überhaupt geen reactie van de koper, wordt het geld op de achtste dag na verzending overgemaakt naar de verkoper.
Bij Gelijk Oversteken maakt de koper geld over naar een tussenpartij. Die houdt het geld vast totdat is bevestigd dat de bestelling is afgeleverd. De verkoper krijgt op dat moment het geld. Om van de dienst gebruik te kunnen maken, moest worden bijbetaald.
'De Gelijk Oversteken Service is een ontvangstgarantie. Je betaalt als koper, maar het geld gaat pas naar de verkoper als jij het pakket in je bezit hebt. En voor de verkoper geldt hetzelfde: hij hoeft het pakket pas te verzenden als het geld is overgemaakt.
Verkoop je via Marktplaats.nl, dan kun je kiezen voor de veilige betaalmethoden 'Betaalverzoeken met iDEAL' en 'Gelijk Oversteken Service'. Dan hoef je niet bang te zijn dat je je betaling niet ontvangt of vals geld krijgt. Lees meer over veilig handelen op Marktplaats*.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.
Online handelsplatform Marktplaats is per direct gestopt met de Gelijk Oversteken-functie. Deze functie was bedoeld om consumenten meer veiligheidsgaranties te bieden, omdat verkopers hun geld pas krijgen als de koper het bestelde object heeft ontvangen. Een alternatieve functie is in ontwikkeling.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Met Kopersbescherming kun je als koper zorgeloos en veilig handelen. Voor 5% van het afgesproken aankoopbedrag sluit je de Kopersbescherming af. De verkoper krijgt pas betaald als je het afgesproken product hebt ontvangen.
Heeft de verkoper het Betaalverzoek geaccepteerd? Dan kun je nu het Betaalverzoek betalen door te klikken op Naar betalen. Met één klik handelt je nu als koper de betaling af in de eigen bankomgeving. De verkoper ontvangt de betaling uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur op je bankrekening.
Het bedrag staat de eerstvolgende werkdag uiterlijk om 18.00 uur op je rekening. Betaling in het weekend of op feestdagen? Dan kan dit iets langer duren. Uitbetalingen vinden namelijk alleen op werkdagen plaats.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
De kosten voor Kopersbescherming worden betaald door de koper: De koper betaalt € 0,40 voor het Betaalverzoek via Marktplaats. De koper betaalt een bijdrage van 5% over het afgesproken aankoopbedrag.
In je favoriete webshop selecteer je Klarna als betaalmethode. Kies voor 'Betaal in 3 delen'. Het bedrag moet minimaal € 35 zijn en maximaal €4.000 per aankoop.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Kan ik dat teruggeven? Jouw online verzendlabel of postzegelcode niet ontvangen, laten verlopen, annuleren of een ander probleem? Op postnl.nl/restitutie helpt chatbot Daan je met het restitutieformulier.