Turbo long en turbo shortWilt u inspelen op een daling van de onderliggende waarde dan kiest u een turbo short. Heeft u een turbo long en stijgt de onderliggende waarde, dan profiteert u extra van de stijging. Daalt de onderliggende waarde dan verliest u ook sneller uw geld.
Met een Turbo Long anticipeert u op een koersstijging en met een Turbo Short anticipeert u op een koersdaling. Het financieringsniveau zal bij een Turbo Long onder de huidige koers van de onderliggende waarde liggen en bij een Turbo Short boven de huidige koers van de onderliggende waarde liggen.
Een belegger in Turbo's weet dus van te voren niet op welk niveau de positie kan worden gesloten en wat de eventuele restwaarde zal zijn. In het slechtste geval is de restwaarde 0 euro, u kunt dus nooit meer verliezen dan uw inleg.
Het traden van deze financiële instrumenten kent een hoog risico van snel oplopende verliezen. Turbo's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen.
Bij Turbo Short kan de uitgever echter een deel van de rente aan de belegger betalen.Anderzijds, ontvangt of betaalt de belegger de rente niet direct aan de uitgever. In plaats daarvan wordt het financieringsniveau van de Turbo Short dagelijks aangepast.
Werking van een turbo
Dit kan een aandeel zijn maar ook grondstoffen, valuta, obligaties of indices. Men kan met een turbo speculeren op stijgingen en dalingen. Een turbo long stijgt als de onderliggende waarde stijgt; een turbo short stijgt in waarde als de onderliggende waarde daalt (en omgekeerd).
Indien de belegger na de afloopdatum het product nog steeds in bezit heeft, wordt automatisch de intrinsieke waarde van het product uitgekeerd. Wanneer het stop loss-niveau van een Limited Turbo geraakt wordt, wordt het product onmiddellijk beëindigd en zonder restwaarde van de beurs gehaald.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
De turbolader heeft een constante toevoer van schone olie nodig. Te weinig olie, de verkeerde viscositeitsgraad of slechte kwaliteit olie leidt tot een opbouw van vervuiling in de motor. Dit kan slijtageschade veroorzaken in het binnenste van de turbo.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Als de aandelenprijs stijgt en hoger wordt dan de verkoopprijs, lijdt de belegger een verlies. De prijs van een aandeel kan blijven stijgen, wat betekent dat er theoretisch gezien geen limiet is aan het bedrag dat een belegger kan verliezen als hij/zij short gaat.
Bij een turbo short komt de restwaarde overeen met de hoogste koers van de onderliggende waarde op de dag dat het stop loss-niveau wordt bereikt en de daaropvolgende handelsdag. De restwaarde kan ook 0 euro zijn. Een keer per maand wordt het stop loss-niveau op basis van het actuele financieringsniveau aangepast.
Met Turbo's en Traders (Knock-out-producten) kunt u indirect beleggen in aandelen, indices en andere activa met behulp van hefboomwerking. Dit betekent een potentieel hogere winst, maar ook een potentieel hoger verlies. In het ergste geval kunnen beleggers het volledige geïnvesteerde kapitaal verliezen.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden.
Het is mogelijk om elke maand geld verdienen door te beleggen. Met aandelen, obligaties, beleggingsfondsen en andere financiële producten behaal je op de lange termijn een stabiel rendement en, als je slim belegt, ga je zelfs meer verdienen.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Een (onjuist) gereviseerde turbo kan leiden tot:
Problemen met de emissiewaarden waardoor de APK eisen niet worden gehaald. Problemen met het motorvermogen (komt vaak tot uiting bij inhaalmanoeuvres). Ontstaan van ongewenste resonanties waardoor het comfort afneemt.
Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.Een 1.8 Honda motor doet het prima tot zo'n 280 pk.
Bij auto's met turbo en/of een hoge compressieverhouding, met én zonder tuning, adviseren wij om brandstoffen te tanken met een octaangetal van 98 of hoger. Dit betekent dus dat u zonder problemen een brandstof kan tanken met een hoger octaangetal zoals bijvoorbeeld RON98 of RON102.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Turbo's, Boosters, etc. Turbo's, Boosters, Speeders en Sprinters zijn verschillende namen voor wat feitelijk hetzelfde product is. Het verschil zit hem vooral in de uitgever of de grootte van de hefboom.
Bij een grotere toerentallen wordt de lucht aan de motor geleverd door een grotere turbo. De turbo die wat groter is heeft een groter turbogat, omdat deze meer behoefte heeft aan lucht. Echter, wordt dit het turbogat opgeheven door de kleine turbo.
Bij een stoploss order wordt er een market order gegenereerd, waarmee u aangeeft dat u een vooraf bepaald aantal stukken wenst te (ver)kopen tegen de beste huidige prijs. Bij een stoplimit order wordt er een limit order gegenereerd waarmee u ook aangeeft voor welke prijs u deze stukken wenst te (ver)kopen.