Een ander voordeel ten opzichte van een Tikkie is dat het geld direct op je rekening staat als iemand je verzoek heeft betaald. Dat komt doordat ING het geld niet eerst overmaakt op een tussenrekening (iets wat ABN AMRO wel doet omdat daar ook niet-ABN klanten gebruik kunnen maken van de dienst).
Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android. Hiermee stuurt u makkelijk betaalverzoekjes naar familie of vrienden. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank. De app is beschikbaar voor iedereen met een betaalrekening in Nederland.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Om Tikkie te gebruiken, maak je in de app een betaalverzoek aan. In dit verzoek geef je aan waarvoor je geld terugvraagt en naar wie het verzoek verstuurd moet worden. Dit kunnen meerdere personen zijn. Wanneer het betaalverzoek verstuurd is, krijgt jouw vriend een WhatsApp-bericht binnen met de vraag om te betalen.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Tikkie versturen
De eerste keer voer je je naam, telefoonnummer en rekeningnummer in. Je hebt dus een smartphone of tablet nodig waarop je de app downloadt. Maak via de '+' een Tikkie aan. Kies hoeveel mensen je een Tikkie wilt sturen.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Indien iemand alleen in het bezit is van het bankrekeningnummer en niet de bankpas, dan zal geld opnemen niet mogelijk zijn. Hiervoor dient de persoon daadwerkelijk de betaalpas in het bezit te hebben. En indien dit het geval is, dan kan zonder pincode alleen gebruik gemaakt worden van contactloos betalen.
Fraude met contactloos betalen
Ze toetsen op een mobiele pinautomaat een bedrag in onder de €25,- en proberen het apparaat bij je pinpas in de buurt te houden. Waarschijnlijk lukt de contactloze betaling zonder dat je het merkt. Je ontdekt pas dat je bent geskimd, als je je rekeningoverzicht bekijkt.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Heb je een betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
Tikkie is de betaaldienst die mogelijk wordt gemaakt door ABN Amro. Via een what's app bericht stuur je aan vrienden een betaalverzoek. Middels een iDEAL-betaling kunnen zij het verschuldigde bedrag voldoen. De enige juiste link van Tikkie is: www.tikkie.me!
Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
De Betaalverzoeken met iDeal en de Gelijk Oversteken Service zijn op zich goed beveiligde initiatieven van Marktplaats. Wanneer kopers en verkopers hier gebruik van maken, neemt de kans op oplichting af.
Productdetails. Het aanmaken van een betaalverzoek is gratis. Je betaalt alleen de gebruikelijke kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15).
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.