Je kunt je pakket op verschillende manieren retour sturen: Meegeven aan de bezorger. Zorg dat je een verzendlabel voor retour op je pakket hebt geplakt, en dat er geen andere labels zichtbaar zijn. Afgeven bij een PostNL-punt of pakketautomaat in jouw buurt.
Verwijder oude adreslabels en plak het DHL retourlabel op de bovenzijde van je pakket. Zorg ervoor dat het altijd goed leesbaar is.
De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
Met het DHL retourlabel dat de webshop je heeft bezorgd via e-mail of in de verpakking kan je je bestelling eenvoudig retour sturen. Plak het retourlabel op de verpakking, verwijder oude labels en breng je pakket binnen in een DHL ServicePoint in je buurt. Wij zorgen ervoor dat het netjes terug gaat naar de verzender.
Soms kun je kosteloos retourneren via de webshop. In andere gevallen regel je het eenvoudig via DHL. Je betaalt dan de normale verzendkosten. Voer online de juiste adresgegevens in, print je retourlabel en geef je pakket af bij een DHL ServicePoint in de buurt.
Wat moet ik doen als ik geen printer heb om een retouretiket af te drukken? Als je geen printer hebt, heb je de mogelijkheid om het pakket zonder retouretiket via DHL te retourneren. Breng je retour in de originele verpakking met het originele label naar een DHL servicepunt.
Om je klanten printloze retourlabels aan te bieden heb je een Returnless Pro of Automate account nodig (zie Tarieven pagina). We maken printerloze zendingen aan met behulp van onze koppeling met PostNL Smart Returns. Hiermee maken we antwoordnummer zendingen aan (productcode 2285).
PostNL verzendlabels zijn na voormelden / afdrukken 14 dagen geldig. Dit betekent dat nadat je het verzendlabel hebt uitgeprint deze binnen 14 dagen ingeleverd of opgehaald moet zijn.
Ik heb nog geen verzendlabel voor retour
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Je kunt een zelfklevend Postnl-verzendlabel laten afdrukken op het postkantoor, bijvoorbeeld met de PostNL app of QR-code die je daar laat scannen. Maar als je veel pakketjes verstuurt kun je ze ook zelf uitprinten. Met een A4-stickervel en eigen printer kun je zelf meerdere verzendlabels op een vel printen.
Wilt u een retour- of afhaalzending inplannen, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, gebruik gewoon de labelprintservice in onze online verzendservice My DHL Parcel. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee.
Bij Thuiswinkel.org krijgen we regelmatig de vraag of een webshop consumenten kan verplichten om voor de retourzendingen te betalen. Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website.
De retourzending is gratis. De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Zo simpel is het. Open de Mijn DHL app, selecteer het gewicht van je pakket en vul jouw gegevens en die van de ontvanger in. Zodra je hebt betaald met iDEAL of creditcard, kan je pakket naar een DHL ServicePoint in de buurt. Laat daar de QR-code op je telefoon zien, dan zorgen wij voor een verzendlabel.
Online versturen
Eerst selecteer je het gewicht van je pakket. Vervolgens vul je jouw gegevens in en die van de ontvanger. Zodra je hebt betaald met iDEAL of creditcard, kun je je verzendlabel uitprinten en die op je pakket plakken. Dan lever je je pakket in bij een DHL ServicePoint in de buurt, en klaar!
In Nederland vanaf €3,95. Je bent het voordeligst uit wanneer je een verzendlabel aanmaakt via My DHL Parcel en het pakket zonder extra's naar een DHL ServicePoint in de buurt van je ontvanger stuurt. Wil je meer gemak of zekerheid? Geen probleem!
Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt. Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in. Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker.
Pakket of aangetekende brief volgen (met track & trace)
Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters.
Voor een DropOff retour moet je via je account een retour aanvragen en het item dat je wilt retourneren inpakken. Ga dan naar het afgiftepunt om het pakket in te leveren. Je hoeft geen retourticket uit te printen!
Post gericht aan een antwoordnummer hoef je niet te frankeren. De ontvanger betaalt de verzendkosten. Een postzegel plakken is dus niet nodig.
Het verschil tussen DHL en PostNL zit hem voornamelijk in de extra service en de opties. Bij PostNL is de extra service voor een groot deel bij de prijs inbegrepen. Bij DHL betaal je voor extra service en opties. Daarnaast heeft PostNL enkele services die DHL niet heeft, bijvoorbeeld aangetekend versturen.