Een ophaalbrug heeft een ophaalconstructie boven het brugdek waarmee het brugdek wordt uitgebalanceerd. Het contragewicht (de balans) en het beweegbare brugdek (het val) houden elkaar in iedere positie in evenwicht. Daardoor kost het openen en sluiten van de brug veel minder kracht en energie.
In tegenstelling tot een valbrug beschikt een ophaalbrug over tegengewichten, zodat het openen veel minder energie vereist. In tegenstelling tot de basculebrug, de valbrug en de oorgatbrug, heeft deze brug twee scharnieren. Aan het onderste scharnier is het wegdek verbonden.
Deze bestaat uit per brug twee drukkende cilinders die in een overwegend horizontale positie aangrijpen op de hoofdligger van de klapbrug. Ter plaatse van de aanbrug wordt de cilinderreactie door middel van een stalen schot tussen twee dwarsdragers als horizontale reactie teruggeleid naar het hoofddraaipunt.
De basculebrug is de opvolger van de ophaalbrug. Het belangrijkste verschil tussen deze twee bruggen is dat de basculebrug één draaipunt heeft en de ophaalbrug twee. Bij de ophaalbrug is aan het ene draaipunt het brugdek verbonden en aan het andere draaipunt het contragewicht.
In Wilhelminaoord, Frederiksoord, Boschoord en Willemsoord werden in 1818 armenkoloniën gebouwd door generaal Johannes van den Bosch. Hij wilde iets doen aan de armoede in Nederland en bedacht om arme mensen uit grote steden in het Westen in Drenthe aan het werk te zetten.
De draaibrug is een beweegbare brug die draait om een verticale as. Het brugdek draait dus niet omhoog zoals bij bijvoorbeeld een ophaalbrug, maar naar links of rechts. De verticale as kan als een pijler in het midden van de rivier staan waardoor de draaibrug twee gelijke armen heeft (de gelijkarmige draaibrug).
Een brug moet aan een aantal eisen voldoen, o.m.: - de brug moet iets overspannen (rivier, dal o.d.)- de brug kan architectonisch belangrijk zijn, als "look-at-me", "landmark" of "marketingtool" (soms staat dit op gespannen voet met de feitelijke uitvoering van de brug, maar het maakt hem wel interessant).
Een vakwerkbrug is een brug die zijn kracht haalt uit de stalen constructie (bouwwerk) aan beide kanten van de weg. Deze stalen constructie bestaat uit allemaal driehoekige delen. Een driehoek is de sterkste vorm omdat hij 'vormvast' is. Dat betekent dat de vorm niet beweegbaar is.
Werking. Het brugdek, bij een hefbrug het val geheten, blijft horizontaal en wordt verticaal omhoog gehesen om de scheepvaart doorgang te verlenen (met beperkte doorvaarthoogte). In de torens die aan weerszijden zijn gebouwd, hangen contragewichten, die naar beneden zakken als het dek omhoog gebracht wordt.
Een brug moet wel sterk genoeg zijn om veel mensen en auto's te kunnen dragen. Om te voorkomen dat een brug doorzakt, kies je voor sterk materiaal zoals beton, ijzer of staal. Maar ook van minder sterke materialen zoals hout, kun je sterke bruggen bouwen. Als je maar de juiste vorm geeft aan het materiaal.
Hangbruggen zijn ideaal voor overspanningen over brede rivieren of havens. De doorvaarthoogte is vaak zeer groot en hangbruggen zijn niet beweegbaar. 's Werelds meest iconische bruggen zijn hangbruggen, zoals de Golden Gate Bridge in San Francisco, de Grote Beltbrug in Denemarken en de Akashi-Kaikyo brug in Japan.
Daarmee komen we gelijk bij het grootste nadeel van een zelfverankerende hangbrug namelijk het gehele brugdek moet gereed zijn voordat de kabels kunnen worden aangebracht. En moeten dus tijdelijke voorzieningen worden getroffen om het eigen gewicht van de rijvloer te ondersteunen.
Bruggen worden in de regel van gewapend beton, metselwerk, staal (eerder gietijzer) geconstrueerd. Voor korte en kleinere bruggen kunnen andere materialen zoals hout en bamboe gebruikt worden. Tegenwoordig is kunststof ook een veelgebruikt materiaal.
Voordelen van een implantaat ten opzichte van een brug
Zo behouden uw eigen tanden hun sterkte en vitaliteit. Het implantaat behoudt het kaakbot en het tandvlees op hun oorspronkelijk niveau. Bij een brug gaan het kaakbot en tandvlees na verloop van tijd slinken en terugtrekken onder het brugtussendeel.
Bruggen zijn ontworpen met de bedoeling dat ze lang meekunnen. We bouwen betonnen en stalen bruggen altijd met een levensduur van 100 jaar. De meeste bruggen in ons land zijn in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw gebouwd.
Het project gaat 175 miljoen pond (220 miljoen euro) kosten en er is nog eens drie miljoen pond per jaar nodig voor het onderhoud. Daarmee is het de duurste loopbrug ter wereld, maar dan heb je ook wat. De Garden Bridge komt vol te staan met hoge bomen en sierlijke tuinen, compleet met romantische kronkelpaden.
De kosten voor een brug hangen af van de soort brug en het aantal tanden en kiezen dat moet worden vervangen. Voor een 3-delige brug bedragen de kosten ongeveer 1100 tot 1500 euro. Er is geen operatieve ingreep nodig.
Een brug wordt bevestigd aan twee of meer pijlers. Dat zijn tanden of kiezen aan beide zijden van de missende tand of kies. De brug bestaat uit twee of meer kronen die precies op deze (afgeslepen) tanden of kiezen passen. De open ruimte hiertussen wordt opgevuld door één of meer kunsttanden.
Wat is een brug? Een brug kan nodig zijn wanneer er tanden of kiezen ontbreken, bijvoorbeeld omdat ze getrokken zijn. Er wordt een vervangende tand of kies geplaatst, die vastzit aan de tanden of kiezen ernaast. Die worden afgeslepen en er wordt een kroon overheen geplaatst.
Werking. Een boogbrug bestaat uit drukkrachten en trekspanningen, waarbij het gewicht van de brug wordt opgevangen door de boogconstructie. Wanneer de boog zich boven het brugdek bevindt is er sprake van trekspanning, het principe is enigszins vergelijkbaar met een hangbrug, alleen dan andersom.
Beweegbare bruggen zijn er in vele soorten en maten. Ook het bewegingsmechanisme is daarbij telkens net even anders. De bekendste en meest gebruikte brugtypes zijn de ophaalbrug, basculebrug, draaibrug, klapbrug, hefbrug en staartbrug.
Een brug is een vaste of beweegbare verbinding voor het verkeer, tussen twee punten die gescheiden zijn door een rivier, kanaal, kloof, dal, weg, spoorweg of een ander obstakel. Een brug kan ontworpen zijn om een spoorweg, rijbaan, kanaal (kanaalbrug) of waterleiding (aquaduct) te dragen.