De oliedruksensor is een onderdeel van de motor van een auto. Deze sensor controleert de druk van de olie die door het motorsysteem gepompt wordt. Als er een verandering van druk ontstaat, dan geeft de sensor dit door aan het meldingssysteem om jou te waarschuwen.
Wat is dit? Oliedruk is de druk van de olie, als die door de oliepomp in de motor wordt rondgepompt. Wat doet het? Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen.
De oliedrukschakelaar is ingebouwd in het oliecircuit van de motor. Deze meet de oliedruk en schakelt een controlelamp aan en uit of stuurt een oliedrukindicatie.
Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter.
Draai de oliedrukschakelaar uit het motorblok. Draai nu met of zonder hulp van een adapter de oliedrukmeter in het motorblok. Start nu de motor en kijk wat de oliedruk is met stationair lopen en met hoge toeren. Een normale oliedruk waarde bij stationair en warme motor is tussen de 1 a 1,5 Bar.
Het oliekanaal houdt verontreinigingen buiten en zorgt ervoor dat schone brandstof de motor bereikt. Het oliekanaal kan na verloop van tijd verstopt raken door residu, drijfzand en jetsam. De bevredigende brandstof komt dus niet bij de motor. Zo stijgt de temperatuur van de motor, wat leidt tot een hoge oliedruk.
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
Een verstopte oliefilter of incorrecte werking van de oliepomp liggen hier vaak aan ten grondslag. Daarnaast kan het een probleem zijn met de oliedruksensor.
De brandstofdruk sensor zit meestal bij de injector rail, maar zou ook ergens anders in de benzineleiding kunnen zitten. De brandstofdruk sensor meet de hoeveelheid druk in de benzineleiding. De brandstofdruk sensor stuurt een signaal naar naar de ECU boordcomputer.
De krukaspositiesensor (ook wel de BDP-senor genoemd) zit onderop het motorblok bevestigd ter hoogte van het vliegwiel. De krukaspositiesensor geeft bij elke tand van de tandkrans een puls af. De snelheid waarmee deze pulsen elkaar opvolgen is een indicatie voor het toerental.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg. Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Bij een te laag oliepeil krijgt de olie niet voldoende tijd om af te koelen en wordt te warm weer opgepompt om zijn koelende en smerende werk te doen. Uiteindelijk wordt hierdoor de motortemperatuur te hoog, met name op plaatsen waar de koelvloeistof niet komt.
De brandstofdruk sensor meet de hoeveelheid druk in de brandstofleidingen. Zodra de druk in de leidingen hoog is, krijgt de brandstofpomp een seintje en wordt deze uitgeschakeld. Wordt de druk in de leidingen lager dan krijgt de brandstofpomp een seintje om meer brandstof richting de leidingen te pompen.
Sluit een manometer aan op de leiding die de 'common-rail' (gemeenschappelijke toevoerleiding) van brandstof voorziet. Maak de vacuümleiding los bij de drukregelaar en sluit de slang af met een klem. Meet de druk met draaiende motor, de waarde moet liggen tussen de 2,9 en 3,4 bar.
Een brandstofdrukregelaar vervangt de standaard benzinedrukklep en verhoogt de druk op je injectoren sneller dan normaal. Zo krijgt het motorblok in een mum van tijd de juiste hoeveelheid benzine en vindt er een betere verbranding plaats. Het vermogen van de motor zal in de lage toeren nu iets hoger liggen.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat.
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.