De dubbel D-sluiting is de meeste eenvoudige en betrouwbare sluiting. De dubbel D-sluiting is onovertroffen op het gebied van veiligheid. Doormiddel van 2 stalen ringen waar je het koortje doorheen trekt.Bij spanning trekt deze sluiting zich strakker.
Het is de enige goedgekeurde sluiting voor competitief gebruik. Je schuift de riem door twee ringen en keert vervolgens terug door één enkele ring (zie fig. 1), wat een blokkering veroorzaakt. Op die manier klem je de helm bij elk gebruik opnieuw vast.
De helm kan met beide handen worden vastgepakt en boven het hoofd worden gehouden om de helm vervolgens naar beneden over het hoofd en gezicht te brengen. De helm moet niet te ver naar voren of naar achteren zitten en de sluiting moet strak worden aangetrokken.
De dubbel D-sluiting is de meeste eenvoudige en betrouwbare sluiting. De dubbel D-sluiting is onovertroffen op het gebied van veiligheid. Doormiddel van 2 stalen ringen waar je het koortje doorheen trekt. Bij spanning trekt deze sluiting zich strakker.
Rondom het hoofd en vooral op de wangen mag de helm goed strak zitten. De wangkussens gaan nog zeker een kwart maat tot soms zelfs een halve maat uitlopen. Het is dan ook niet zorgwekkend als je bij een nieuwe helm op het vlees van je wangen bijt.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.
Wettelijk gezien mag een snorscooter niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Er wordt bij snelheidsmetingen altijd rekening gehouden met een afwijking van 3 kilometer per uur. Dit betekent dat 28 kilometer per uur officieel het uiterste limiet is voor een snorscooter.
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets. U draagt nu al een goedgekeurde bromfietshelm als u met de snorfiets in Amsterdam of Utrecht rijdt. In deze 2 steden moeten snorfietsers op bepaalde plaatsen op de rijbaan rijden en een helm dragen.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
Voor de stadsmotoren/wijksurveillance is het een ander verhaal, daar is nu de Yamaha (MT-07) Tracer 700 de dienstmotor van keuze, maar kunnen veel concurrenten een gelijksoortig model leveren.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Hou er wel rekening mee dat je de bril best kan afzetten wanneer je de helm op- of afzet. Motorhelmen die geschikt zijn voor brildragers, zijn bijvoorbeeld de Nolan N87, N100-5, alle Shark helmen, HJC I70, Scorpion EXO 1400, Schuberth S2, Schuberth C4 Pro/Basic.
De jethelm is een moderne helm met een ouderwetse look. Deze zul je daarom vooral tegenkomen op oudere (type) motoren zoals choppers.
Bij de aankoop van een nieuwe helm let je op, respectievelijk, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Daarnaast is je budget uiteraard ook een bepalende factor. Toch is het een aspect waar je zo min mogelijk rekening mee zou moeten houden. Goedkoop is namelijk vaak 'duurkoop', in letterlijke én figuurlijke zin!
Het is belangrijk dat je een helm in de juiste maat koopt omdat het anders niet comfortabel zit. Om je maat te achterhalen heb je als eerste een meetlint nodig. Begin twee centimeter boven je hoofd te meten, over je oren, tot over de knobbel op je achterhoofd.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Dit betekent dat alle snorfietsers en passagiers dan net als alle bromfietsers een helm op moeten. Een snorfiets herken je aan een blauwe kentekenplaat, een bromfiets heeft een gele kentekenplaat.
Lang waren er geruchten en plannen over, maar de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juli 2022 zullen ook de snorfiets rijders een helm gaan dragen. Snorfietsen zijn scooters of brommers met een blauw kenteken.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.