Een creditnota (of creditfactuur) is een document dat op een factuur lijkt, met een verlaging of een kwijtschelding van het bedrag van een eerdere factuur. Verstuur nu uw eerste factuur! Een creditnota compenseert met een negatief bedrag een factuurbedrag dat de verkoper eerder in rekening heeft gebracht bij de klant.
Voorbeeld: Stap 1: verwijs naar de eerder verzonden factuur door het factuurnummer te vermelden. Stap 2: vermeld een negatief factuurbedrag (minteken voor het bedrag) op de factuurregels. Stap 3: bij de factuuromschrijving geef je de reden aan voor het versturen van de creditnota.
Een creditfactuur is dus een factuur waarmee je (een deel van) een factuurbedrag kwijtscheldt. Het bedrag is dan ook negatief, wat betekent dat er een minteken voor het factuurbedrag staat. Je klant hoeft dit bedrag dus niet te betalen.
Een creditfactuur wordt vaak gezien als het tegenovergestelde van een normale factuur. Het verschil tussen deze twee soorten facturen is dat een creditfactuur een negatief bedrag vermeldt. Dit betekent dat het bedrag dat eerder op de oorspronkelijke factuur stond vermeld, wordt gecorrigeerd.
Hoe verwerk je een creditnota in de boekhouding? Een creditfactuur heeft gevolgen voor de omzet waarop je belast wordt en je btw-aangifte. Je moet een creditnota dus correct verwerken in je boekhouding. Zoals voor een factuur vermeld je het bedrag exclusief btw en het btw-bedrag van de creditnota apart.
Een creditnota, ook wel creditfactuur of negatieve factuur genoemd, gebruik je om een correctie uit te voeren op een eerder uitgegeven factuur. Het is een factuur met daarop een verlaging of kwijtschelding van het factuurbedrag van een eerder verzonden factuur.
Betekenis in een boekhouding:
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Het banksaldo kan zowel positief als negatief zijn. Een positief saldo of creditsaldo betekent dat jij van de bank geld te goed hebt. Een negatief saldo of debetsaldo betekent dat jij 'rood' staat en dus een schuld aan de bank hebt.
Er zijn verschillende redenen denkbaar waarom het nodig is om een creditfactuur te versturen. Er is een fout gemaakt op de factuur. Er zijn verkeerde producten of diensten geleverd. Bestelde en betaalde producten of diensten kunnen niet geleverd worden.
Om een creditnota op te maken heeft u tijd tot het einde van het derde jaar na het jaar waarin de factuur opgemaakt werd.
De datum van de creditfactuur is, net als bij facturen, leidend voor de periode waarin de btw wordt verrekend. Het kan dus zo zijn dat de creditfactuur in een andere btw-periode wordt verrekend dan het orgineeel.
Een creditfactuur kent dezelfde eisen als een normale factuur. Het enige verschil is dat de bedragen op de factuur negatief zijn.
Het is de enige manier voor de overheid (btw-aangiften en belastingdiensten) om te controleren of jouw verkoop correct verloopt. In dat opzicht werkt een creditnota in jouw voordeel als ondernemer: Het btw-bedrag op je facturen is niet voor jou bestemd, maar moet je betalen aan de btw-administratie.
Een creditfactuur, ook wel creditnota genoemd, is een factuur waarmee je een eerder gestuurde verkoopfactuur kunt terugdraaien. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je bepaalde diensten of producten niet hebt kunnen leveren of het eerder gefactureerde bedrag te hoog was.
Aan de rechterkant zie je 'credit'. Hieronder vallen alle schulden. Dit kunnen 'echte' schulden zijn, maar ook openstaande facturen die nog door het bedrijf betaald moeten worden.
Debet en credit
De aanduiding "debet" of "credit" moet worden verstaan vanuit degene die de boekhouding voert. Op een bankafschrift is dat dus de positie van de bank. Credit is een verplichting van de bank, dus een positief saldo voor de rekeninghouder. Debet is een negatief saldo van de rekeninghouder.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Het verschil is dat het woord “kredietgever” een leverancier van geld in het algemeen aanduidt, terwijl “crediteur” een leverancier van geld aanduidt in zijn relatie tot een specifieke kredietnemer. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een lening aangaat bij een bank, is de bank zijn crediteur.
Als een bankrekening gedebiteerd wordt, bedoelt men dat het tegoed van de klant minder wordt. Dat is bekeken vanuit de boekhouding van de bank.
Debet is het tegenovergestelde van credit. Op het moment dat er geld de onderneming verlaat, spreek je over debet. Debet wordt geboekt op de linkerzijde (debetzijde). Op de balans staan de bezittingen aan de debetzijde en op de resultatenrekening staan de kosten aan de debetzijde.
Een creditnota is een factuur waarmee je een eerder verstuurde factuur kunt corrigeren. Met een creditnota scheld je een bedrag volledig of gedeeltelijk kwijt. Door op je creditnota een negatief bedrag te zetten (met een minteken) geef je aan dat je klant geld terugkrijgt.
Hoe boek je crediteuren op de balans? In de balans zie je dit terug in de post crediteuren.Crediteuren horen bij het vreemd vermogen (schulden) en staat daarom aan de rechterkant van de balans. Het is immers een schuld van de onderneming.
Het verwerken van verstuurde creditnota's is dus niet gelijk aan wat u moet doen bij ontvangst van een creditnota. Wel moet u het bedrag vermeld in de creditnota (excl.BTW) vermelden in vak 49.De BTW die u door de creditnota kan terugvorderen moet u vermelden in vak 64.