Wat is een begeleidingsbrief? Een begeleidingsbrief voor afvalstoffen is een document dat wordt gebruikt om de transport van afvalstoffen te begeleiden. Het is een wettelijk verplicht document dat moet worden ingevuld en ondertekend door de ontdoener (afzender) en de ontvanger van de afvalstoffen.
De begeleidingsbrief bevat naast informatie over de ontdoener, transporteur en de ontvanger, ook informatie over de afvalstof zelf en de voorgenomen verwerkingsmethode hiervan. Ook is de begeleidingsbrief een goed hulpmiddel voor het bijhouden van de verplichte registratie.
Een begeleidingsbrief is een door de overheid voorgeschreven document die gebruikt dient te worden bij het transporteren en afvoeren van afvalstoffen in Nederland.
De ontvanger = de verwerker/innemer van de afvalstof (bijvoorbeeld een asfaltcentrale, ATM of Theo Pouw). Dit bedrijf zal de afvalstof ver- of bewerken. De handelaar = het bedrijf die de afvalstof verhandelt. De bemiddelaar= het bedrijf dat het transport organiseert (namens de ontdoener).
Wat moet ik invullen? Een bedrijf dat afval moet melden, moet de begeleidingsbrief 5 jaar bewaren.
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Het bedrijf dat het afval ontvangt, maakt het afvalstroomnummer. Een afvalstroomnummer bestaat uit 12 tekens. De eerste vijf tekens zijn het verwerkersnummer van het bedrijf dat het afval ontvangt. De andere zeven tekens mag het bedrijf dat het afval ontvangt, zelf bedenken.
Een ontdoener is een (rechts)persoon die zich ontdoet van afvalstoffen. Er zijn twee soorten ontdoeners te onderscheiden: primaire ontdoeners en secundaire ontdoeners.
Als inzamelaar sta je aan het begin van het tweede (of derde, of vierde...)leven van een product. Je zorgt ervoor dat het ingezamelde textiel schoon is en wordt gesorteerd in verschillende categorieën zodat het optimaal kan worden hergebruikt of gerecycled.
Wat is route-inzameling? Route-inzameling betekent dat een inzamelaar hetzelfde soort afval in een route bij verschillende adressen ophaalt. Tijdens de rit voegt de inzamelaar het afval samen. Een voorbeeld van route-inzameling is huis-aan-huis-inzameling van huishoudelijk afval.
4.3 Het begeleidingsdocument (TAD en TSAD)
Dit exemplaar dat aan de aangever of zijn vertegenwoordiger is afgegeven dient het vervoer afgedrukt te begeleiden enkel wanneer gebruik is gemaakt van de noodprocedure en moet op het douanekantoor van bestemming worden overgelegd.
Elke afvalstof is voorzien van een zes-cijferige code (euralcode). De afvalstoffen waarvan deskundigen hebben vastgesteld dat deze per definitie als gevaarlijk moeten worden beschouwd zijn te herkennen aan een "*" achter de euralcode.
De regeling Inzamelaars, Vervoerders, Handelaren en Bemiddelaars van afvalstoffen (VIHB) heeft gezorgd voor een inschrijvingsplicht voor het vervoeren, inzamelen, handelen en bemiddelen van afvalstoffen. Als je je inschrijft, kom je op een landelijke lijst.
Bij ieder transport van afvalstoffen moet een begeleidingsbrief (vervoerdocument) aanwezig zijn. Dus zowel bij eigen vervoer als bij uitbesteed vervoer. De begeleidingsbrief heeft dezelfde rechtskracht als een vrachtbrief. Je moet hem dan ook zeer zorgvuldig invullen.
Omschrijving. Geleidebon voor de begeleiding van goederen, als pakbon of als opdracht voor degene die aflevert.
Een Inventory of Hazardous Materials (IHM) is een document dat inzicht geeft in de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen aan boord van een schip, zoals asbest, kwik, loodhoudende verven of PCB's. Met deze kennis kunt u de veiligheid van de mensen aan boord waarborgen.
Sinds 1 juli 2020 is het voor Nederlandse gemeenten wettelijk verplicht om afval gescheiden in te zamelen.
Bedrijfsafval laten ophalen door een particuliere inzamelaar
Erkende inzamelaars vindt u op de zogeheten VIHB-lijst. Zij vervoeren de bedrijfsafvalstoffen naar erkende verwerkers. Als u afvalstoffen afgeeft aan een erkende inzamelaar, moet u dit registreren. Dit gaat via een afvalstoffenregistratie.
Begeleidingsbrief voor vervoer van afvalstoffen
Transporteurs (vervoerders en inzamelaars) zijn verplicht tijdens het transport van afvalstoffen een volledig en juist ingevulde begeleidingsbrief bij zich te hebben. De begeleidingsbrief is vormvast. Dit document werd vroeger ook wel de "PMV Vrachtbrief" genoemd.
De primaire ontdoener is de persoon die zich ontdoet van afvalstoffen die bij hem zijn ontstaan. Onder een secundaire ontdoener wordt verstaan een afvalinzamelaar of een be- of verwerker van afvalstoffen die zich vervolgens weer van afvalstoffen ontdoet.
Meld het afval bij het LMA. Doe dit binnen vier weken na de laatste dag van de maand waarin u het afval ontving. Bijvoorbeeld: u ontvangt het afval op 23 oktober. Dan moet u uiterlijk op 28 november het afval hebben gemeld.
U gebruikt een VIHB-nummer om te laten zien dat u afval mag inzamelen of vervoeren. Of dat u mag handelen of bemiddelen in afval. U gebruikt een bedrijfsnummer om uw bedrijf te identificeren. Zo kunnen u en wij zien, welk bedrijf wat doet.
Er zijn vijf hoofdtypen afvalstromen: vast gemeentelijk afval, commercieel en industrieel afval, bouw- en sloopafval, vloeibaar afval en gevaarlijk afval .
De meest veilige manier om uw bankafschriften van ouder dan 10 jaar weg te gooien is door gebruik te maken van vertrouwelijk papier container. Deze containers zijn gemaakt van aluminium, hebben een sterk veiligheidsslot en zijn bovendien brandveilig.