Wat is driehoekskunde? Driehoekskunde benadrukt het belang van een goede basis in de driehoek cliënt-ouders-zorgprofessional. Die is noodzakelijk om je kind of familie aan professionals te kunnen toevertrouwen. Pas dan is het veilig voor hem of haar om eigen keuzes te maken.
Het belang van het gesprek en de samenwerking in de driehoek (oudere, familie en medewerker) wordt steeds meer erkend en gefaciliteerd in de verpleeg- huiszorg. Ondanks alle inzet en toewijding voelen ouderen en familie zich nog niet altijd gezien en gehoord.
Wat is De Dynamische Driehoek
Als ouders/familie de zorg voor hun kind in de handen van een professional leggen, ontstaat een samenwerkingsverband. Familie, professionals en cliënten gaan samenwerken om de zorg vorm te geven en om de cliënt de gelegenheid te bieden het eigen leven vorm te geven. Dit is de driehoek.
Driehoekskunde benadrukt het belang van een goede basis in de driehoek cliënt-ouders-zorgprofessional. Die is noodzakelijk om je kind of familie aan professionals te kunnen toevertrouwen. Pas dan is het veilig voor hem of haar om eigen keuzes te maken. Autonomie is een mogelijk gevolg van samenwerken in de Driehoek.
Je hebt er vast wel eens over gehoord: de zorgdriehoek. Verpleegkundige Elke Kruizinga licht het toe: Een zorgdriekhoek is een driehoek waarbij drie partners zijn betrokken: de cliënt, naasten zoals familie of mantelzorger en de hulpverlener. Hun gekoppelde doel is, je raadt het, goede zorg!
Triple-C in het kort
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.
Driehoekskunde laat zien hoe je kunt samenwerken in de driehoek van cliënt, familieleden en professional. Het is een visie en methodiek om die visie toe te passen. Tussen 2007 en 2017 heeft orthopedagoog Chiel Egberts er vijf boeken over geschreven.
Ze staat voor de opgave om antwoorden te vinden op de groeiende kloof tussen de stijgende vraag naar zorg, het tekort aan verpleeghuiscapaciteit en de krapper wordende arbeidsmarkt. Deze groeiende kloof wordt de zorgkloof genoemd: de vraag naar zorg neemt toe terwijl de beschikbaarheid van zorg afneemt.
Moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG) is gedrag dat we niet meteen begrijpen. Het gedrag is bijvoorbeeld onverwacht of past in jouw ogen niet in de context. Soms kunnen mensen agressief zijn naar anderen of naar zichzelf.
In de praktijk wordt Triple-C vaak toegepast bij mensen die een verstandelijke beperking hebben, maar ook in de psychiatrie en jeugdzorg wordt het steeds vaker toegepast. Triple-C is een behandel- en begeleidingsmodel met een visie op menswaardigheid; we willen dat mensen het gewone leven ervaren.
Te denken valt aan de acht-stappen-dans: positieve benaderingswijze, focussen op de mogelijkheden van de cliënt, complimenten geven, schaalvragen stellen, toekomstgerichtheid etc. Door deze vaardigheden actief in te zetten is De-Bruggen van mening dat dit de samenwerking met de cliënt ten goede komt.
Voorbeelden van methodieken zijn oplossingsgericht werken, systeemgericht werken en competentiegericht werken. Een programma of interventie is een meer afgebakende vorm van hulp of behandeling voor een afgebakende doelgroep: beschreven is welke methodische elementen in welke volgorde (fasering) ingezet kunnen worden.
Ook zijn er begeleidingsmethodieken specifiek voor ouderen met een verstandelijke beperking, bijvoorbeeld belevingsgerichte ouderenzorg. Belevingsgerichte ouderenzorg houdt in dat je bij de ondersteuning en begeleiding aansluit op de persoonlijkheid, belevingswereld en wensen en behoeften van de oudere.
De methodiek
Geef me de 5 is een unieke methodiek die antwoord geeft op al jouw vragen rondom autisme en je echt verder helpt! Het is ontwikkeld door autisme-deskundige Colette de Bruin. Door haar ervaring als pleegouder en professional, heeft zij alle facetten van autisme gezien.
Zingevende behoeften: Wat ik doe, doet er toe én vind ik leuk om te doen. De cliënt heeft een programma dat zinvol is. Er wordt hierbij gekeken naar de mogelijkheden van de cliënt.
Het 8-fasenmodel is een krachtgericht begeleidingstraject waarin de leefgebieden die voor iedereen van belang zijn centraal staan: zingeving, wonen, financiën, relaties, lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid, werk en activiteiten.
Wil je meer zingeving in je leven? Stel jezelf dan de vraag: "Wat vind ik echt belangrijk in mijn leven?" en "Als ik zou sterven, en ik kijk terug op mijn leven, wat is voor mij dan belangrijk geweest?" Onderzoek wat je belangrijk vindt, schrijf het op, en besteed daar vervolgens meer tijd aan.
Geef me de 5 is een methodiek die antwoord geeft op de vraag: hoe om te gaan met CASS (CASS staat voor elke denkbeeldige leerling met kenmerken van Autisme Spectrum Stoornissen, afgekort ASS). Het denken en het gedrag van CASS zijn het gevolg van zijn gefragmenteerd waarnemen.
Auti-communicatie is communicatie die is afgestemd op de specifieke manier waarop mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) informatie verwerken en communiceren. Door het gebruik van Auti-communicatie ontstaat er begrip en respect en daarmee positief contact, met als gevolg ontwikkeling.
Een begeleidingsplan voor een cliënt bestaat uit twee delen, het persoonsbeeld en het begeleidingsprogramma van de cliënt. Het persoonsbeeld van de cliënt staat in het begin van het begeleidingsplan. De basis van het begeleidingsprogramma is het persoonsbeeld van de cliënt.