De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Kort uitgelegd betekent dit dat een radartoestel (de sensoren in dit geval) gebundelde elektromagnetische golven in lichtsnelheid uitzendt. Wanneer deze golven tegen een object aanstoten, zullen deze in de vorm van echo's gereflecteerd worden en door het systeem ontvangen en geanalyseerd worden.
Hoe werkt een dode hoek spiegel? U monteert de spiegel op uw bestaande (zij)spiegel of vervangt uw oude spiegel met een nieuwe complete dodehoekspiegel. De spiegel stelt u naar wens in, door te draaien of te kantelen. Er zijn verschillende soorten, vormen en maten.
Dit systeem maakt gebruik van een dode hoek sensor links en rechts die achter het achterwiel in de zijkant van de bumper gemonteerd wordt. Tijdens inhalen, parkeren, of ingehaald worden kijken de sensoren in de dode hoeken of er een ander voertuig, object, fietser, wandelaar, muurtje, pilaar e.d. aanwezig is.
Met Side Assist, op onze oudere modellen ook wel Blind Spot Sensor genoemd, heb je een extra paar ogen om de dode hoek mee in de gaten te houden. Het systeem helpt je om het inhalende verkeer te detecteren. Zit er iemand naast je op de andere rijbaan? Dan licht er een lampje op in je spiegel.
Lane Assist+ valt onder de noemer 'Lane Assist' en staat in de lijst met rijhulpsystemen die je oproept als je op het stuur op de knop drukt met het auto-icoontje. Vervolgens kun je Lane Assist eenvoudig in- of uitschakelen met het scrollwiel.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
De zelfklevende spiegel kan eenvoudig in de rechterhoek van de linker buitenspiegel geplakt worden. De dodehoekspiegel is verstelbaar en kan nadat deze geplaatst is nog aangepast worden.
Maar daarnaast bieden de meeste vestigingen ook het inbouwen van parkeersensoren aan. Dit kan worden gedaan bij iedere auto. Vanzelfsprekend gebeurt dit met dezelfde expertise als bij de trekhaakmontage. Het inbouwen van parkeersensoren kan binnen een dag.
Hoe werkt een dode hoek spiegel? U monteert de spiegel op uw bestaande (zij)spiegel of vervangt uw oude spiegel met een nieuwe complete dodehoekspiegel. De spiegel stelt u naar wens in, door te draaien of te kantelen. Er zijn verschillende soorten, vormen en maten.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
De beste parkeersensoren zijn volgens Autovoordeelshop.nl die van het merk Valeo. Dit merk heeft verschillende type parkeersensoren zodat er altijd iets voor jou bij zit. Ze beginnen met een simpel setje voor alleen de achterkant van de auto.
Hoe werkt een achteruitrijsensor? Zodra u achteruit rijdt, waarschuwt een achteruitrijsensor voor een object achter uw auto. U hoort een akoestisch signaal (een piepje) of krijgt een visueel signaal (een lichtje of via een camerascherm). Hoe dichter u het object nadert, hoe sneller het (piep)signaal klinkt.
Afgezien van de verwachte installatiekosten in de werkplaats moet je rekening houden met een prijzen van camerasystemen tot wel € 250,-. In het geval dat je alleen de vier sensoren voor de parkeerhulp nodig hebt, betaal je meestal tussen de 120 en 150 euro.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Sinds 1 januari 2003 is een extra spiegel of camera verplicht voor alle vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton met een Nederlands kenteken. Hiermee wordt de dode hoek kleiner. De verplichting betekent dat een vrachtauto zonder dodehoekspiegel of -camera vanaf 1 januari 2003 bij de APK wordt afgekeurd.
Kijk in de binnenspiegel en schat in wat het verkeer achter je gaat doen. Kijk in de linker zijspiegel als je een beweging naar links gaat maken of in de rechter zijspiegel als je een beweging naar rechts gaat maken. Je controleert in deze spiegel of er op dat moment geen voertuig wil inhalen.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
Wat zijn dodehoekongevallen? De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (alles wat de bestuurder rechtstreeks door de ramen ziet) of indirect zicht heeft (alles wat de bestuurder onrechtstreeks ziet met behulp van spiegels en/of camera's).
Modellen met Lane Departure Warning en Lane Assist
Veel nieuwe auto's zijn standaard uitgerust met Lane Departure Warning en/of Lane Assist. Sterker nog: vanaf mei 2022 is het verplicht op alle nieuw geproduceerde auto's.
Werking van de lane change assist. Het registratiebereik van de radarsensoren bedraagt ca. 50 meter achter (A) en ca. 3,60 meter naast het voertuig (B).
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
De naam zegt het eigenlijk al, het systeem assisteert bij het inparkeren van een auto. Het scant de omgeving voor een beschikbare plaats wanneer je erlangs rijdt en vraagt vervolgens of je wilt parkeren. Het werkt bij zowel fileparkeren als bij parkeren in een vak dat haaks op de weg staat.
Maar wat houdt het in? Intelligente parkeersensoren koppelen de sensoren aan het remsysteem. De sensoren zullen piepen wanneer je een obstakel benaderd, zoals alle sensoren dit doen. Maar als de techniek ziet dat je (snel) te dichtbij komt dan kan dit betekenen dat je het object of een persoon over het hoofd ziet.