De Autobahn is de Duitstalige versie van de autosnelweg. De term wordt gebruikt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en aangepast in Oekraïne (Avtoban). Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
Duitse bestuurders zijn gewend om flink door te rijden op de Autobahn. Op sommige delen geldt er een snelheidslimiet (vaak 100, 120 of 130), op andere delen is dit niet het geval. Hier kun je dus, op een veilige manier, harder rijden.
Geen snelheidslimiet in Duitsland
Je ziet wel steeds vaker een beperkte maximumsnelheid, bijvoorbeeld rond knooppunten, in steden en bij wegwerkzaamheden. De aanbevolen snelheid wijkt af van de maximaal toegestane snelheid. Op Duitse autobahnen geldt een adviessnelheid van 130 km/h.
Wat je altijd over Duitsland wilde weten maar nooit durfde te vragen. Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6. De veiligste landen om te rijden zijn Noorwegen (2,0), Zweden (2,5) en Zwitserland (2,7). De gevaarlijkste wegen vind je in Zuid-Afrika met 25 dodelijke gevallen.
In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg. Er is wel een algemene adviessnelheid. Die bedraagt 130 km/u.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
Borden. Hoe hard je ergens mag rijden kun je over het algemeen aan de bebording zien. Rijd je voorbij een bord met daarop een plaatsnaam? Dan rijd je binnen de bebouwde kom en mag je 50 km/h.
Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Er geldt een adviessnelheid op de Duitse snelweg
Waar geen maximumsnelheid is opgegeven, geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Je mag dus harder rijden en je krijgt daar geen boete voor, maar officieel adviseert de Duitse overheid gewoon 130 km/u te rijden.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Strada Statale (SS)
De Strada Statale wordt door de staat beheerd en afgekort met SS, ze worden door blauwe borden bewegwijzerd. Ook deze wegen zijn tolvrij. Er geldt hier een maximumsnelheid van tussen de 90 en 110 kilometer per uur.
Maximumsnelheid. Op stedelijke wegen mag u over het algemeen niet harder dan 25-45 mijl per uur (40-70 km/u); op snelwegen loopt de toegestane snelheid uiteen van een maximum van 60 tot 75 mijl per uur (96-120 km/u).