Omschakelen kan door de hendel in langterichting in de duwen. Werking cruisecontrol (boven 30 km/uur) hendel omhoog duwen = inschakelen, daarna hendel omhoog of omlaag duwen = versnellen of vertragen.Hendel naar je toe halen = geheugenfunctie voor laatst gereden snelheid.
Hoe werkt cruise control
Om cruise control in te schakelen moet je eerst zorgen dat je de gewenste snelheid rijdt en vervolgens kun je de cruise control met een knop of hendel activeren. Daarna kan deze snelheid stapsgewijs worden verhoogd of verlaagd.
Bij een auto met Adaptive Cruise Control (ACC) wordt de snelheid van de auto namelijk automatisch teruggebracht als een voorligger langzamer rijdt dan de door jouw ingestelde rijsnelheid, zonder dat jij als bestuurder iets hoeft te doen. De minimale afstand die je wilt bewaren tot je voorligger, bepaal je zelf.
Bij de knop ingedrukt op de bovenste snelheidsmeter, dan is de snelheidsbegrenzer ingesteld. Bij de knop ingedrukt op de onderste snelheidsmeter, dan is de cruise control ingesteld. Op uw dashboard kunt u doorgaans, in de vorm van een zelfde icoon van het lampje, zien wat er ingesteld is.
Nadeel van een normale cruisecontrol is dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruisecontrol (de)activeren. Daarom is op moderne auto's steeds vaker adaptieve cruise control gemonteerd.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Adaptive Cruise Control (ACC) werkt bijna hetzelfde als de 'normale' Cruise Control. Het grote voordeel van Adaptive Cruise Control (ACC) is dat de auto 'meedenkt' met het verkeer. Waar Cruise control je auto een constant snelheid laat rijden, helpt Adaptive Cruise Control je met remmen, afstand houden en gas geven.
Nadelen (adaptive) cruise control
Doordat je zelf de snelheid niet meer regelt, kan het gebeuren dat je heel langzaam op een voorligger inloopt. Bij een plotselinge vertraging van de voorligger zit je er dan te dicht op. Zorg er voor dat je het verkeer goed in de gaten houdt en op tijd kunt reageren.
Distronic Plus is Engelse benaming voor de nieuwe adaptieve cruise control van Mercedes-Benz. Het systeem verschilt op een paar punten met het vorige Distronic-systeem. In combinatie met de cruise control zorgt het systeem ervoor dat de afstand tot de voorganger binnen de perken blijft.
Adaptive Cruise Control instellen en bedienen
Trek de hendel naar u toe om de ACC te starten. Schakel het systeem uit door de hendel van u af te duwen. Om de snelheid in te stellen die u op dat moment rijdt, drukt u de knop op de zijkant van de hendel naar beneden – richting 'SET'. De auto houdt nu deze snelheid vast.
Het betekent normaliter problemen met je motor of de transmissie. Wanneer de boardcomputer van uw auto deze storing opmerkt zet hij vaak om veiligheidsredenen de cruise control uit. Tot het motorstoringsprobleem opgelost is zal uw cruise control niet naar behoren werken.
De adaptieve cruisecontrol schakelt uit met een korte druk op de stuurknop . Daarbij wordt de ingestelde snelheid gewist waarna deze niet meer te hervatten is met de toets .
Op de mobiele telefoon de Bluetooth®-apparaatnaam "MB-Bluetooth" selecteren.Op de mobiele telefoon het hiervoor gekozen nummer invoeren. De radio maakt verbinding met de mobiele telefoon. Als de verbinding is opgebouwd, toont het display kort "PAIR OK".
Mercedes-Benz – Vito cruise control (Tempomat)
Wanneer een constante snelheid moet worden aangehouden, of wanneer er lange trajecten of met een aanhangwagen wordt gereden, zorgt de cruise control (Tempomat) ervoor dat de chauffeur fysiek minder wordt belast.
Het pakket bestaat uit een diefstal-inbraakalarminstallatie en wegsleepbeveiliging die waarneemt wanneer er een hellingshoek optreedt. Ook wanneer er bewegingen in het interieur worden waargenomen, geeft het systeem zicht- en hoorbare waarschuwingssignalen.
Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren. Klinkt logisch, maar het is vrij essentieel voor een laag brandstofverbruik.
De cruise control is een snelheidsregelaar of snelheidsbegrenzer functie. Dit houdt in dat de bestuurder met de cruise control functie in staat is de snelheid van een voertuig vast te zetten zodat men zelf geen gas hoeft te geven. De cruise control kan uitgeschakeld worden als men remt, gas bij geeft of ontkoppeld.
Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130. Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130. Beter voor je portemonnee én voor het milieu.
Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit. Bij sommige auto's pauzeert cruise control als u lichtjes remt. De snelheid van cruise control is vaak middels pijltjes hoger of lager in te stellen.
Dit kan een deel van de kop-staart botsingen voorkomen wordt gezegd. Adaptive cruise control werkt met een sensor voor op de auto. De sensor zorgt ervoor dat de auto remt of accelereert op basis van de snelheid, het snelheidsverschil met de voorganger en de afstand tot de voorganger.
De cruise control van motorfietsen werkt op dezelfde manier als die van auto's. De bestuurder activeert de cruise control door op een knop op het stuur te drukken en stelt vervolgens de gewenste snelheid in. Eenmaal bereikt, wordt de cruise control automatisch geactiveerd en houdt dan de snelheid constant.
Dat cruisecontrol een gevaar op kan leveren in drukke situaties is al eerder erkend in onze buurlanden. Zo is in België het gebruik van cruisecontrol op sommige plaatsen, bijvoorbeeld de ring rond Antwerpen, verboden.
Omdat je met cruise control comfortabeler achter het stuur zit, is je lichaam minder snel vermoeid. Maar ook mentaal blijf je frisser, want je hoeft niet voortdurend op de snelheid te letten. Daardoor ben je aandachtiger voor het verkeer rondom je. Je rijdt dus ook veiliger!
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.