U rijdt uw auto op de trein, en blijft hier zitten of u neemt plaats in het passagiersgedeelte van de trein; dit verschilt per route. Sommige autotreinen moeten vooraf gereserveerd worden. Andere werken als tolwegen: u rijdt erheen, betaalt, en rijdt de trein op.
Bij vertrek staat de trein met de achterzijde tegen het laadperron. Meestal mogen de reizigers zelf de auto op de trein rijden. Daarna is de trein gereed voor vertrek. Bij aankomst worden de autowagons afgekoppeld en tegen het laadperron gereden.
Op een dag rijden er ongeveer 50 autotreinen door de Kanaaltunnel tussen Folkestone en Calais. Er rijden dus ieder uur ongeveer twee autotreinen. In de nacht rijdt er één trein per uur door de tunnel. De rit door de tunnel duurt ongeveer 35 minuten.
De autoslaaptrein rijdt nog steeds in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Kroatië en Finland. Zelfs als je helemaal met de autotrein naar Turkije wil, is dat nog mogelijk. De beste optie vanuit Nederland of België is om in Düsseldorf te beginnen. De autoslaaptrein vanuit Den Bosch rijdt niet meer.
Vanaf € 99,- per persoon boekt u treintickets voor de autotrein naar Verona en zijn de slaapplekken, stalling van uw voertuig, ontbijt en overige faciliteiten inbegrepen.
Prijzen vanaf €125 per voertuig, per enkele reis.
De ferry Calais naar Dover is de goedkoopste overtocht naar Engeland. Dus wil je goedkoop naar Engeland dan zijn de minimale kosten €25,- voor alleen een overtocht met de ferry.
Vooral spoorstaafbreuken in de Eurotunnel zijn een enorm risico. Door het aanbrengen van de rubberen coating is het risico op deze breuken aanzienlijk verlaagd waarmee ook behoefte in onderhoud is afgenomen. Neem voor meer informatie contact op met onze International Sales Manager Nynke Schaap.
Vanuit Nederland rijden er geen autoslaaptreinen meer naar Italië. Ook DB Autozug heeft de treinen naar Italië opgeheven. Toch rijdt er dankzij de Treinreiswinkel vanuit Düsseldorf een autoslaaptrein naar Verona en Livorno. Het is daarmee de enige autotrein vanuit West-Europa naar Italië.
Vanuit Parijs rijden er in de zomer autotreinen naar 12 bestemmingen in Zuid-Frankrijk, bijvoorbeeld naar Nice, Avignon, Narbonne, Marseille en Toulon. Maar er rijden ook autotreinen naar Biarritz, Toulouse en Bordeaux. Vanaf 119 euro kan de auto mee.
Vanaf 2021 rijden er gelukkig weer rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland naar Wenen, München, Innsbruck en Zürich. En vanaf de zomer 2022 verzorgt European Sleeper een nieuwe nachttrein naar Praag.
De autotrein gaat als het druk is iedere tien minuten, dus u hoeft bijna nooit te wachten. Kosten: rond de 30 euro, kijk hier voor meer informatie. Aan de zuidkant, in Goppenstein, rijdt u van de trein af en u bent in een half uur in Brig.
Vanuit Nederland of Duitsland rijdt er geen rechtstreekse autoslaaptrein naar Barcelona, maar wel naar Narbonne. Vanuit Narbonne moet u ongeveer nog 250 kilometer rijden om Barcelona te bereiken. Vanuit Düsseldorf rijdt de autoslaaptrein van DB Autozug naar Narbonne.
U reist al slapend naar uw bestemming vanaf EUR 29,90, U komt uitgerust en ontspannen aan - direct in het hart van de stad. Bij het boeken wordt er voor u een zitplaats gereserveerd. U kunt ook uw auto, motor of fiets meenemen.
De vanaf prijs voor de oversteek naar Engeland op de autotrein is €43 voor een enkele reis per auto. Dat is het Deze prijs is onderdeel van een retourticket voor 1 of 2 dagen van €86. Dus dat ben je in ieder geval al kwijt. De prijs voor een normale enkele reis is €119 en voor het retour het dubbele daarvan.
Er geldt geen wettelijke verplichting voor, maar het is handig om een gevarendriehoek, een brandblusser en een verbanddoos in je auto te hebben. Bij pech of een ongeval kun je de gevarendriehoek achter je auto plaatsen, maar dit is verboden op snelwegen. Daarnaast wordt een reservesetje lampen aangeraden.
Je kan met Stena Line al vanaf 87 euro met de auto naar Engeland varen (met twee passagiers), reis je zonder voertuig is dat al vanaf 44 euro. Meer informatie over de prijzen en de verschillende soorten tickets vind je hier of bij Directferries. De Stena Line ferry naar Engeland vanuit Hoek van Holland.
Je moet minimaal 1 uur en niet meer dan 2 uur voor je gekozen vertrektijd inchecken*. Bij het inchecken heb je het reserveringsnummer nodig, deze kun je vinden op je boekingsbevestiging. Ook heb je het nummer van je betaalrekening of creditcard nodig waarmee je hebt betaald.
De tunnel verbindt Folkestone in Zuidoost-Engeland met Coquelles in het Nord Pas-de-Calais in Frankrijk. Door de tunnel rijden shuttletreinen die auto's, campers en touringcars vervoeren.
Eurotunnel Le Shuttle
Het is in principe sneller dan de ferry overtocht van P&O Ferries, namelijk 35 minuten. Maar in totaal ben je toch wel zeker ruim 1 a 1,5 uur kwijt vanwege douane, wachttijden en het op- en afrijden van de trein.
15 minuten rijdt de autotrein van Kandersteg (Zwitserland) naar Goppenstein (Zwitserland) om zo vlug Italië te bereiken. De rit met een standaardauto kost CHF 29.50 en je kan betalen met EURO, maar krijg CHF terug, of betalen met bankkaart.
Voor een reis naar Griekenland heb je de keuze tussen grofweg twee opties. Je kunt kiezen voor een avontuurlijke route helemaal per trein. Een reis van drie nachten, met veel mooie uitzichten onderweg. Wat ook kan, is per trein naar Italië, en vanaf daar overvaren naar Igoemenitsa of Patras in Griekenland.
In heel Europa rijden nog steeds tal van treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Onder Nederlanders zijn de autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf populair. Voor Noord-Nederland kunnen ook de autoslaaptreinen vanuit Hamburg interessant zijn. Ook elders in Europa rijden nog steeds autotreinen.