Een auto van de zaak is vaak een leaseauto, maar kan ook gekocht zijn. Voor jou als werknemer maakt het geen verschil of de auto eigendom van je werkgever is of dat hij voor je wordt gehuurd of geleased. In beide gevallen is de auto in de eerste plaats bedoeld voor zakelijk gebruik, maar mag je er ook privé in rijden.
Door je auto op de zaak te zetten mag je voortaan de gemaakte kosten aftrekken van de winst. Denk aan de afschrijving, brandstofkosten, reparatie en onderhoud, motorrijtuigenbelasting en verzekering. Rijd je ook privé in de auto, dan moet je over een deel van de kosten wel btw betalen.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Voor dit privégebruik moet u een bedrag verrekenen met de autokosten van uw onderneming.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
In essentie komt het erop neer dat een auto op de zaak voordelig is wanneer je óf minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt óf de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het misschien voordeliger is om € 0,23 cent per zakelijke kilometer op te geven.
Voordelen van een auto van de zaak zijn onder andere dat je minder persoonlijke kosten hebt, een tankpas krijgt en dat het geen invloed heeft op je hypotheek. Nadelen van een auto van de zaak zijn dat je afhankelijk bent van je werkgever voor vervoer, uit minder auto's kunt kiezen en geen schadevrije jaren opbouwt.
De kosten van de auto per maand worden als volgt berekend: Bruto bijtelling voertuig = Fiscale waarde voertuig * bijtellingspercentage / 12.
De brandstofkosten van de leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto. Zakelijke brandstofkosten zijn voor de werkgever fiscaal aftrekbaar.
Als je nog geen auto hebt en er wel een wilt gaan kopen voor je eigen bedrijf, dan kan het slim zijn om de auto direct op je eigen zaak te zetten. Je krijgt dan een bedrijfsauto. Met een bedrijfsauto heb je recht op een aantal fiscale voordelen.
Een voorbeeld: je kocht in januari 2024 een hybride wagen met een CO2-uitstoot van 45g/km. Dan bedraagt de maximale fiscale aftrekbaarheid 98%. Dit wil zeggen dat je in 2024 je wagen (en alle bijhorende kosten) voor 98% mag inbrengen als beroepskosten.
De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto's tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over de fiscale waarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Deze regeling is erg aantrekkelijk voor ondernemers en MKB'ers.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Om je netto bijtelling te berekenen, deel je het bruto bijtellingsbedrag (in ons voorbeeld € 4.400,-) door het percentage inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Is dat bijvoorbeeld 36,93%, dan kom je op een netto bijtelling van € 1.624,92 per jaar.
Niet meer dan 500 privékilometers in een kalenderjaar – hoe reken ik dat uit? Hebt u een auto van de zaak en verwacht u daarmee in een kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé te rijden? Dan kunt u een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen.
Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto's betaalt u minder bijtelling. De overheid wil zo elektrisch rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Wat is nu voordeliger, de auto zakelijk of privé rijden? Een exact antwoord is lastig te geven gezien alle omstandigheden en factoren die van invloed zijn. Toch is er wel een aantal grove vuistregels te geven: Bij lage afschrijvingskosten of bij veel zakelijke kilometers is een privéauto over het algemeen voordeliger.
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd. Het bedrag aan bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.
Als je maar weinig rijdt (minder dan 10.000 kilometer per jaar), is een eigen auto voordeliger dan een private leaseauto. Bij private lease zit je ook vast aan een kilometerbundel.
Volgens de huidige regels mag een bestuurder maximaal 500 kilometer privé rijden met een auto van de zaak per kalenderjaar. Als je meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet je bijtelling betalen.