Afdingen is de kunst om producten te kopen voor een lagere prijs dan andere consumenten. Dat kan niet overal, maar wel op veel plekken. Het is vervolgens aan jou om vol overtuiging de onderhandelingen in te gaan. Waar je dat kunt doen, en op welke manier je het meeste succes behaalt, dan lees je in dit artikel.
Bijna overal is afdingen gebruikelijk: in winkels, bij taxiritten, bij de aankoop van souvenirs. De werkelijke prijs van souvenirs ligt ongeveer een derde tot de helft onder de prijs die de verkoper noemt. Vindt u de prijs bizar hoog, loop dan liever weg dan in onderhandeling te gaan.
Het onderhandelen over de beste prijs is ook geven en nemen. Dat is het spel tussen de verkoper en jij als koper. Als de verkoper tegenwerpt dat de prijs die je wilt te laag is, dan kun je ook zeggen dat je iets meer wilt betalen maar dan wel een ander accessoire erbij wilt hebben.
Over prijzen mag je onderhandelen. In Nederland doen we dat vaak wel bij auto's en huizen, maar meestal niet bij andere spullen. Een verkoper mag weigeren om te onderhandelen, want hij kiest voor welke prijs hij iets wil verkopen. En u kiest of u het daarvoor koopt.”
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Uiteraard kun je er vervolgens gewoon over onderhandelen, om de deal nog beter te maken. Zorg dat je weet wat de gebruikelijke kosten zijn en dat je precies begrijpt wat er in de offerte staat. Vraag eventueel om toelichting. En vraag meerdere offertes op, zodat je die met elkaar kunt vergelijken.
Met inzicht in de fasering van het onderhandelen weet u beter wat u kunt verwachten; u kunt er ook beter op inspelen. Blijf flexibel door niet te snel met een oplossing te komen. Wees wel duidelijk over uw belangen, ideeën en wensen. Exploreer de belangen aan de tafel door vragen en 'hardop denken'.
In Turkije is onderhandelen een nationale sport. Je doet jezelf tekort als je er niet aan meedoet. Meestal kun je wel 40 procent van de prijs af praten. Maar in restaurants en grotere winkels is afdingen niet gebruikelijk.
Prijzen zijn zelden niet onderhandelbaar. U kunt tot 50% afdingen en hoe meer u koopt, hoe makkelijker het is om te onderhandelen.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).
Onderhandel eerst over een korting op de prijs en als er echt niet lukt, vraag dan naar extra's zoals accessoires of gratis service. Noem geen concrete bedragen, maar zeg dat je het product 'een stukje goedkoper' wel zou willen wil kopen. Toon interesse in het product en laat weten dat je open staat voor een aankoop.
Je korting moet voldoende groot zijn om het interessant te maken voor je klanten. Een korting van 5 euro op een bedrag van 1.000 euro zal weinig mensen overtuigen. Geef je dezelfde 5 euro korting op een bedrag van 20 euro, werkt het gegarandeerd wel.
Wat is de gemiddelde marge op keukens? Op veel keukens is de bruto marge tussen de 30% – 50%. Hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent.
Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Kan ik over de offerteprijs onderhandelen? 'Dat kun je proberen. Maar het is altijd een kwestie van vraag en aanbod. Momenteel puilen de agenda's van aannemers uit en zul je er niks af krijgen.
Vraagt de verkoper naar je budget, geef dan een lager bedrag op dan wat je echt wilt betalen. Dat geeft ruimte. En dring aan op een gespecificeerde offerte. Alleen dan kun je verschillende aanbiedingen goed met elkaar vergelijken.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Je moet alleen wel de juiste winkel uitkiezen, een mediamarkt mag niet zomaar korting geven. Zij gaat vaak naar een plaatselijke witgoed winkel, en bij BCC lukt het vaak ook wel. Mediamarkt en grote winkels geven soms wel enorme kortingen, als je een toonzaalmodel meeneemt.
Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.