Spijkerbanden hebben metalen of keramische spijkers die uit de band steken om de tractie op hard aangestampte sneeuw of ijs te verbeteren. De enige Indie Campers-locatie waar spijkerbanden worden gemonteerd is Reykjavik in IJsland. Beide soorten banden mogen alleen in de winter worden gebruikt.
Een spijkerband is een winterband met spijkers (van aluminium of staal) in het loopvlak.Deze spijkers zorgen voor extra grip op ijs. Spijkerbanden zorgen ook voor de beste tractie op sneeuw. Deze uitzonderlijke prestaties op sneeuw en ijs worden erkend door de toekenning van de officiële 3PMSF- en Ice-logo's.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
Spijkerbanden verboden
U mag in Nederland geen winterbanden met spikes gebruiken. Spijkerbanden veroorzaken te veel schade aan het wegdek.
De snelheidsbeperking tot 60 km/h voor voertuigen met eem M.T.M. van meer dan 7500kg geldt enkel op wegen met minder dan twee rijstroken in één van de rijrichtingen. Zodra er twee rijstroken zijn in elke rijrichting, met of zonder middenberm, dan is de toegelaten snelheid voor deze voertuigen 90 km/h.
Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band. Als de band ernstig lek is, kunt u uiteraard minder verder doorrijden en dan bij een klein lek.
Spijkerbanden. Spijkerbanden mogen tussen 1 november tot en met 31 maart geplaatst worden op voertuigen met een M.T.M. tot 3,5 ton. Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur.
Hun levensduur hangt af van verschillende factoren, zoals de staat van besneeuwde wegen, weersomstandigheden, rijstijl, onderhoud, gebruiksfrequentie, enz. Over het algemeen moeten de banden na 5 jaar gebruik grondig worden gecontroleerd door een professional.
Wij raden aan om alleen op winterbanden met het sneeuwvloksymbool naar Franse Alpengebieden te gaan. Voor all-seasonbanden (4S, all weather, all season) is er geen wettelijke definitie om als winterbanden te worden beschouwd . Ze zijn alleen goedgekeurd als ze het stempel 3PMSF, het sneeuwvloksymbool of de letters M+S dragen tot 1 november 2024.
Uit onderzoek blijkt dat je met winterbanden vanaf een graad of 7 en daaronder meer grip hebt op de weg dan met zomerbanden. Vooral als er neerslag valt, bewijst de winterband zijn nut. Uiteraard bij sneeuw, maar ook op een nat wegdek heb je een betere grip op de weg. En in Nederland regent het natuurlijk regelmatig.
Wegens de strenge winters in vooral Zweden, Noorwegen en Finland zijn de automobilisten in deze landen gedwongen om op hun auto's spijkerbanden te gebruiken om veilig te kunnen rijden. Volgens de Zweedse wetgeving kunnen spijkerbanden van 1 oktober tot en met 30 april ieder jaar worden gebruikt.
Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
De huidige winterbanden met spikes zijn voorzien van spikes die over het loopvlak zijn verdeeld (in plaats van in rijen). Hierdoor hebben bestuurders meer grip van links naar rechts en van voor naar achter. Dit is van groot belang op ijs, met name zwart ijs .
Noppenbanden kunnen lawaai maken, vooral bij het rijden op droog wegdek . De metalen noppen maken een duidelijk klikkend of zoemend geluid dat hinderlijk kan zijn voor de bestuurder en degenen die de weg delen. Deze geluidsoverlast is een aanzienlijk nadeel, vooral in stedelijke gebieden.
U mag in Nederland niet met sneeuwkettingen op de openbare weg rijden. Sneeuwkettingen kunnen namelijk het wegdek of de wegmarkeringen beschadigen. Dit kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen.
De bouw van band en spike
Een spijkerband is een band met in de loopvlak ingebouwde metalen spikes. De hoeveelheid van deze spikes hangt af van bandmaat en model en ligt tussen 60 en 120.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Al sinds 2009 zijn AutoSock-producten gecertificeerd om te voldoen aan de Franse sneeuwkettingvereisten. Met de introductie van de nieuwe Europese norm EN16662-1 is AutoSock nu wettelijk geaccepteerd in de hele Europese Unie, waar sneeuwkettingen verplicht zijn op voertuigen tot 3,5 ton brutogewicht .
Definitie van een winterband
De borden geven aan dat zowel banden voor strenge winteromstandigheden (sneeuwvlok in de bergen) als all-seasonbanden voor modder en sneeuw (M+S) acceptabele winterbanden zijn voor auto's en lichte vrachtwagens . Grote vrachtwagens moeten bovendien sneeuwkettingen bij zich hebben.
Een spijkerband is een winterband met spijkers (van aluminium of staal) in het loopvlak. Deze spijkers zorgen voor extra grip op ijs.Spijkerbanden zorgen ook voor de beste tractie op sneeuw. Deze uitzonderlijke prestaties op sneeuw en ijs worden erkend door de toekenning van de officiële 3PMSF- en Ice-logo's.
Idealiter hoeft u standaardbanden alleen aan het begin van de winter te vervangen door spikes en omgekeerd aan het einde van de winter. In de praktijk zult u echter vaak meerdere keren per winter banden moeten wisselen als u in een koud klimaat woont .
Alle banden moeten dus spijkers bevatten. Verder moet u er rekening mee houden dat er voor voertuigen met spijkerbanden een snelheidslimiet geldt van 90 km/u op snelwegen en 60 km/u op openbare wegen met minder dan vier rijstroken (waarvan twee in iedere rijrichting).
Relatief langzaam rijden (minder dan 31 mph/50 km/u) zonder snelle acceleratie, agressief bochtenwerk of hard remmen wordt aanbevolen voor de eerste 62 mijl (100 kilometer) om een goede plaatsing van de noppen mogelijk te maken. Sommige bandenfabrikanten raden ook aan om de 62 mph/100 km/u niet te overschrijden voor de volgende 248 mijl (400 kilometer).
De snelheidsstickers geven de maximale snelheid aan die een vrachtwagen mag rijden. In ons land is enkel de 60 km-sticker verplicht. Die geeft aan dat een vrachtwagen (+7.5 t) maximum 60 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's 70 km/uur mogen rijden.
Je kunt doorrijden met een spijker in de band, maar het hangt af van de af te leggen afstand. Het is namelijk zo dat hoe verder je rijdt met een spijker in je band, hoe meer schade kan worden aangericht.