De zegel vind je veelal aan de voorkant van een zakelijke envelop in de linkerbovenhoek. Aan de rechterbovenhoek vind je de post betaald stempel. Zo herkent iedere houder van een brief direct de afzender. Met deze port betaald stempel en attentiezegel val je echt op tussen de andere post.
Betaling Port Betaald
De Port Betaald stempel is uitsluitend bestemd voor zakelijke klanten van PostNL. Wanneer je jouw poststukken hiermee frankeert, worden de verzendkosten achteraf met je verrekend via je klantnummer. Je ziet de kosten dan terug op je factuur.
Port betaald-aanduiding
Drukkerijen en mailinghouses plaatsen de aanduiding op jouw poststukken. Stempel de aanduiding zelf. Deze port betaald-stempels zijn te koop bij PostNL Business Points, de grotere postkantoren of kantoorboekhandels.
Frankeerzone • Bedoeld voor PostNL Port Betaald-logo of frankeeraanduiding (zie bijlage 1). Zone van maximaal 74 mm breed en 40 mm hoog in de rechterbovenhoek.
Frankering betekent letterlijk dat de ontvanger vrijgemaakt is van de verplichting om te betalen voor de post, aangezien de afzender al betaald heeft. Het Duitse woord frankieren wordt in 1663 al in deze betekenis gebruikt.
Port betaald is een manier om de post te frankeren. In plaats van postzegels te plakken, wordt de post aan het postbedrijf aangeboden voorzien van de gedrukte of gestempelde tekst "Port Betaald" (vaak tevens in het Frans: port payé).
We vroegen PostNL voor een reactie om het eens en voor altijd duidelijk te hebben: het betalen van portokosten is niet verplicht. Het gaat namelijk om een verzoek. Wellicht ontvang je nog een betalingsherinnering, maar ook dan ben je niet verplicht de portokosten te betalen.
Alle edities en documenten in het Publicatieblad hebben een nummer. Deze nummerreeks staat bekend als het PB-nummer of OJ-nummer, naar de Engelse afkorting van het Official Journal.
U hoeft uw zendingen niet meer afzonderlijk te frankeren. U hebt geen postzegels of frankeermachine meer nodig: u drukt het Port Betaald-frankeermerk rechtstreeks op uw zendingen. U geeft uw zendingen af in een erkend kantoor of (Hyper) MassPost Center, afhankelijk van het soort en het aantal zendingen.
Attentiezegels zijn ideaal voor het extra laten opvallen van uw poststuk en direct mail. U kunt deze zegel niet gebruiken om uw post te frankeren.
Er bestaan voorgefrankeerde enveloppen. Ze zijn te koop in de belangrijkste Postkantoren en in de eShop. U kan ze gebruiken voor nationale gestandaardiseerde zendingen. Ze worden verkocht in verpakkingen van 10 stuks.
Bij PostNL bestel je gemakkelijk en snel postzegels online voor elke gelegenheid. De meeste postzegels zijn ook te koop op het Postkantoor. Of het nu gaat om je dagelijkse post of een unieke, persoonlijke postzegel, PostNL heeft altijd een passende postzegel.
Bezwaar maken en betalen
Als u de strafport niet wilt betalen, maar u het verzoek ook niet zomaar wilt negeren, dan kunt u bezwaar maken tegen de strafport. Dit kan op de website van PostNL. Hier kunt u overigens ook de strafport betalen, indien u dit wilt.
Portokosten betalen
Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat het om belangrijke post kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk.
Als er geen of te weinig postzegels zijn geplakt vraagt PostNL om het ontbrekende bedrag aan zegels plus administratiekosten te betalen. Als de afzender bekend is worden de kosten bij de afzender in rekening gebracht. Als de afzender niet te achterhalen is dan vraagt PostNL aan de ontvanger om te betalen.
Per post of in persoon bezorgd. Een brief die via de post bezorgd wordt komt via één van de centrale distributiecentra van PostNL (of een andere postbezorger). Aan de hand van een poststempel is inmiddels niet veel meer te achterhalen.
Om de afzender van een anonieme brief te achterhalen kunnen diverse forensische onderzoeksmethodes worden ingezet. Wanneer sprake is van meerdere anonieme brieven kunnen deze onderling worden vergeleken. Op die manier kan dan nagegaan worden of de anonieme brieven afkomstig zijn van één en dezelfde afzender.
PostNL maakt bij de sortering van post gebruik van een streepjescode: de KIX (KlantIndeX). Deze code voeg je toe aan de adresgegevens. De KIX bevat de gegevens die wij nodig hebben om de post met de modernste sorteermachines te verwerken.
Geen zorg, we bezorgen de post gewoon bij de ontvanger. Staat jouw adres (afzender) op het poststuk? Dan krijg je van ons een kaartje met het verzoek om het tekort aan postzegels te betalen.
PostNL controleert steekproefsgewijs of enveloppen voldoende gefrankeerd zijn. Komt hierbij aan het licht dat een poststuk onvoldoende postzegels bevat (onderfrankering) dan wordt het uit de sortering gehaald. De envelop krijgt dan een sticker met daarop 'frankering gecontroleerd' en een barcode.
Als uw retouradres op de achterkant van de brief staat, sturen we uw post naar u terug. Als uw adres niet staat vermeld, vragen we de bestemmeling om een vergoeding te betalen.
In Nederland zijn er drie soorten postzegels te koop. Welke postzegel je nodig hebt, ligt aan het gewicht van de brief die je wilt versturen. Nederland 1 kost € 0,83 en gebruik je voor brieven tussen de 0 en 20 gram. Nederland 2 kost € 1,66 en gebruik je voor brieven tussen de 20 en 50 gram.