Als jij met de RER reist, heb jij alleen een kaart nodig voor de metro in zone 1. De zones zijn ontstaan voor de mensen die buiten Parijs wonen maar in de stad werken. Mocht jij verder reizen en meer van de stad willen zien dan dat er in zone 1 ligt, dan heb jij losse kaartjes nodig voor waar jij naartoe wilt.
Dit is de indeling van de zones 1 tot en met 6: Zone 1 en 2: Wil je alleen in de binnenstad reizen, dan heb je voldoende aan kaarten die geldig zijn voor zone 1 en 2. Deze zones liggen binnen de ringweg rondom Parijs. Zone 3: Deze zone ligt direct aan de rand van de stad.
De regio Ile-de-France is verdeeld in 5 transportzones. Op de kaart van de Parijse metrozone staat Parijs in zone 1, Orly en Versailles in zone 4, de luchthaven Charles de Gaulle in zone 5. De Parijse metro rijdt uitsluitend in zone 1 en 2. Tickets worden op alle stations verkocht.
In 2022 worden in ieder geval de tien-ritten metrokaartjes vervangen door oplaadbare Navigo-passen. In de loop van de tijd zullen individuele papieren tickets ook vervangen worden (de losse kaartjes). Hier vind je onze volledige uitleg over de Navigo Easy pas. Het vervoermiddel in Parijs bij uitstek is de metro.
De RER (netwerk van regionale treinen) verbindt met de lijnen A, B, C, D en E (RATP en SNCF) Parijs met de voorsteden en sluit aan op het stedelijk metronet en sommige treinverbindingen. Met het "ticket t+" (€ 1,90) kan gedurende 1,5 uur per metro, RER (binnen Parijs) en bus worden gereisd.
Als je veel wil zien op korte tijd is het niet altijd mogelijk om alles te voet te doen. De metro is hier het vervoersmiddel bij uitstek om je te verplaatsen binnen de stad. Ga je voor meerdere dagen, koop dan best meteen een dagpas 'mobilis' of eentje voor meerdere dagen 'Paris visite travel pass'.
Een dag onbeperkt reizen binnen Parijs stad kost 12,85 euro met de Paris Visit pas. Bij negen metroritten of meer op een dag is dit dus goedkoper dan de tien losse kaartjes in één. (Geldig in zone 1 t/m 3).
Metro in Parijs
Er is één kaartje, dat je voor alle lijnen kunt gebruiken. Ze zijn per stuk te koop, maar handiger is per tien, een carnet. (In 2021 is het systeem van carnets vervangen door de zogenaamde Navigo Easy pass, een kaartje zo groot als een betaalpas.
GVB dagkaarten: Van 1 tot 7 dagen, vanaf €7,50. Geldig op alle trams, bussen en metro's van het GVB. Maak het jezelf gemakkelijk en koop vooraf je kaart(en).
Eerst koop je de (lege) pas aan het loket in een metrostation of bij een Tabac (met munten of een creditcard met chip). Hij kost 5 euro, is 10 jaar geldig en gaat vergezeld van een kaartje waar je zelf je naam op moet invullen en een pasfoto (2,5 x 3 cm) op plakken.
De Navigo Easy is verkrijgbaar bij elk loket op de metrostations. Het is een anonieme kaart waar geen foto voor nodig is en die je direct kunt opladen en gebruiken. De aanschafprijs is € 2,00. Je bepaalt zelf welke producten je erop zet.
Geld. De euro is het wettige betaalmiddel in Parijs (en de rest van Frankrijk). Als Nederlander of Belg hoef je daarom geen geld te wisselen. Je kunt in Parijs op redelijk wat plekken met de bankpas betalen (pinnen) of met een grote internationale creditcard zoals Visa, Mastercard of American Express betalen.
De anwb adviseert Parijs in zuidelijke richting te passeren via de A1-A3-A86-A10, dus 'om de oost'. Voor Toulouse vervolgens via A71-A20-A62. U kunt er ook voor kiezen nog oostelijker en zuidelijker route te nemen via: A104/N104, 'La Francilienne' (zie de inzet op de ANWB gratis Routekaart).
Parijs naar Disneyland of andersom: 5 zones.
Paris Visite kunt u kopen voor 1, 2, 3 of 5 opeenvolgende dagen, voor een tarief van € 11,65 tot € 63,90 (kinderen betalen de helft van de prijs). Uw Paris Visite-forfait is verkrijgbaar aan de loketten en de automaten.
Met stip de vervelendste metrolijn van Parijs: lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse), deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen, dus vermijden als je kunt.
De meest populaire mogelijkheden om goedkoop naar Parijs te gaan zijn toch wel de trein en het vliegtuig. Tegenwoordig reis je in een kleine 4 uur al van Nederland naar Parijs. Wanneer je echt snel wilt zijn kun je beter met het vliegtuig naar Parijs gaan. Met het vliegtuig sta in nog geen 1,5 uur in hartje Parijs.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Met een barcode ticket kun je altijd direct reizen. Dat is ideaal wanneer je geen OV-chipkaart bij je hebt of als er geen verkoopautomaat in de buurt is. Je kunt ermee in- en uitchecken bij alle bussen, trams en metropoortjes van de RET.
Een kaartje is 1,5 uur geldig en overstappen is toegestaan op metro/RER, RER/RER binnen Parijs, bus/bus en tram/tram. In geval van overstap moet je het t+ ticket opnieuw laten afstempelen. Overstappen met hetzelfde ticket is niet mogelijk op de trajecten metro/bus, metro/tram, RER/bus, RER/tram.
Een metro (ook wel ondergrondse of stadsspoorweg) is een vorm van openbaar spoorwegvervoer in grote steden of agglomeraties die gebruikmaakt van een conflictvrije baan (ongelijkvloerse kruisingen). Dat betekent dat de lijn meestal is aangelegd in een tunnel of op een viaduct.
De Parijse metro wordt voor bijna 90 procent van de bezoekers als veilig beschouwd, maar passagiers moeten zich bewust zijn van de risicomogelijkheden bij het gebruik van het openbaar vervoer.
Metrokaartjes (Externe link) kan je kopen bij een loket in een metrostation in Parijs, bij de kaartjesautomaat in een Parijs metrostation of in metro/RER stations: Le ticket T+: te gebruiken voor metro Parijs, RER in Parijs, bus in Parijs en de Parijse voorsteden. 1 kaartje per keer.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.