Teamwork en samenwerken gaan hand in hand. Om efficiënt binnen een team te kunnen functioneren, moet je er van overtuigd zijn dat gezamenlijk denkwerk, een gemeenschappelijke planning en het samen nemen van beslissingen en acties noodzakelijk zijn.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen. Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij?
Een team is een onmisbaar instrument voor de competentieontwikkeling, deskundigheidsbevordering, motivatie en draagkracht van de verschillende teamleden. Kracht van een team toont niet enkel het belang van teamwork aan, maar analyseert ook hoe je tot een betere teamkracht komt.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Een goede teamspeler heeft een gezonde dosis zelfkennis nodig. Voordat je goed kunt functioneren in een team, moet je eerst weten wat je persoonlijke sterke en zwakke punten zijn. Zo weet je dat je bij bepaalde zaken het voortouw kan nemen en bij andere zaken juist jezelf op de achtergrond moet plaatsen.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Zorg ook dat de doelen realistisch zijn. Als iedereen hetzelfde over het doel denkt, wordt het gedragen door het hele team. Zo heb je meer kans dat jullie het doel samen behalen! Duidelijke communicatie is een van de belangrijkste sleutels tot een goede samenwerking.
Dit bereik je door ze zo laagdrempelig mogelijk te stimuleren om met elkaar de verbinding aan te gaan. Hierdoor leren ze elkaar leren kennen en weten wat ze aan elkaar hebben. Als mensen weten wat ze voor elkaar kunnen betekenen zullen ze elkaar eerder opzoeken om samen te werken.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.
Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.
Werk en werkplezier
Werk is een energiegever wanneer het voldoening en werkplezier oplevert. Wanneer gebeurt dat? Wanneer je een passende baan hebt met een reële taakbelasting. Een te lage taakbelasting geeft geen energie en een te hoge taakbelasting ook niet.
Vertrouwen is het geloof dat je hebt dat anderen jouw positieve verwachtingen van hen zullen waarmaken. Dat de ander wil (de intentie heeft), kan (de capaciteiten heeft) en doet (gedrag vertoont) wat je van hem of haar verwacht.
In relaties
Vertrouwen geven betekent: ervan overtuigd zijn dat de ander in staat is om de juiste keuzes te maken (ook al zijn ze anders dan ik zou willen) ervan overtuigd zijn dat de ander jou op de juiste momenten informeert. ervan overtuigd zijn dat de ander in zijn eigen behoeften kan voorzien.
Het is een groot onderdeel van een organisatie, waarbij teamleden zich veilig voelen om werk uit te voeren op zijn/haar manier. Idealiter is het binnen een team/organisatie veilig genoeg om fouten bespreekbaar te maken, elkaar feedback te geven en eerlijk en transparant te zijn.