Is de thermostaatknop kapot, dan kan het zijn dat de verwarming steeds te warm, te koud of zelfs helemaal uit staat. Dit is gelukkig makkelijk te repareren door op de verwarming een nieuwe thermostaatknop te plaatsen. De soort thermostaatknop die u nodig heeft voor het repareren ligt aan welk merk uw radiator is.
Als uw oude thermostaatknop kapot is zal deze moeten worden vernieuwd. Door het monteren van de verwarmingskraan op een radiator heeft u zelf de regie over de temperatuur.
Het advies van Loodgieter.nl is om een thermostaatkraan die ouder is dan 10 jaar te laten vervangen.
Symptomen van een kapotte thermostaat
Als uw thermostaat kapot is merkt u dat aan de volgende dingen: De auto loopt warm. Als de thermostaat te dicht blijft onder het rijden, kan de koelvloeistof niet goed circuleren en raakt de motor langzaam oververhit. U ziet dit aan de temperatuurmeter op het dashboard.
Dat merkt u doordat de douchekraan zwaarder open en dicht gaat. En is een thermostaatkraan al te erg verkalkt, dan is de temperatuur moeilijk of zelfs helemaal niet meer te regelen. Het water blijft (te) koud of warm, hoe hard er ook aan de douchekraan gedraaid wordt.
Als een TMV-klep niet meer goed werkt, merkt u mogelijk dat uw warme water plotseling heter wordt dan het zou moeten . Als de klep de temperatuur niet goed kan regelen, kan het warme water mogelijk niet genoeg afkoelen om het veilig te maken.
Defecte of vervuilde keerkleppen in thermostaatkranen kunnen een oorzaak zijn voor het niet optimaal functioneren van een thermostaatkraan. Daarom is het van belang om deze keerkleppen – indien nodig - te vervangen. Dit kun je zelf doen, of laten doen door een GROHE servicemonteur of een erkend installatiebedrijf.
Een defecte thermostaat kan worden gedetecteerd wanneer uw airconditioning of verwarming niet aangaat, uw HVAC-systemen niet worden uitgeschakeld, de thermostaat niet reageert, uw HVAC-systeem korte cycli maakt, de kamertemperatuur niet overeenkomt met de temperatuur die op de thermostaat wordt weergegeven en de geprogrammeerde instellingen zichzelf resetten.
Hang hem in een bakje of een pan en warm het water langzaam op. Let op dat de thermostaat de bodem niet raakt. Gebruik een thermometer om de temperatuur van het water te kunnen aflezen. Zodra de thermostaat begint open te gaan lees je de temperatuur af op de thermometer en noteer je deze.
De meeste huishoudelijke thermostaten gaan ongeveer tien jaar mee . Naarmate ze ouder worden, beginnen ze te haperen en worden ze onbetrouwbaar. Als uw thermostaat meer dan tien jaar oud is en niet meer zo goed werkt als voorheen, is het misschien tijd om een nieuw model te kiezen.
Je mag een thermische radiatorknop altijd zelf vervangen. Je herkent deze knoppen aan de cijfers of het display op de knop.
Zodra je ook maar één radiator dicht draait, dan ben je de warmtebalans alweer kwijt.” De radiatoren die niet gebruikt worden, zorgen ervoor dat andere radiatoren nog meer warmte produceren. Dit kan zorgen voor minder comfort en hierdoor zou je eigenlijk niets besparen.
Als je last hebt van een lekkende thermostaatkraan of een thermostaatkraan die niet goed afsluit, kan je de aquadimmer vervangen. Een ander probleem dat wel eens voorkomt is dat de temperatuur van het water niet meer nauwkeurig te regelen is. In dat geval dien je het thermo-element te vervangen.
Als de radiatoren op de bovenverdieping niet warm worden, maar beneden wel, dan moet je waarschijnlijk de radiatoren ontluchten. Als dit niet werkt, is het verstandig om de waterdruk van je CV ketel te controleren. Als de waterdruk te laag is, moet je de CV ketel bijvullen.
Koop een binnenthermometer
Een andere manier om uw thermostaat te testen is door een thermometer te gebruiken . Plaats de thermometer in de kamer en zet de airconditioning aan. Controleer na een paar minuten de thermometer om te zien welke temperatuur hij aangeeft. De temperatuur zou lager moeten zijn dan toen u begon.
Kijk of de temperatuurmeter van uw auto snel in de gevarenzone komt en zet vervolgens de motor af. Open de motorkap en raak de bovenste en onderste radiateurslangen enkele seconden voorzichtig aan. Beide moeten erg warm zijn, zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk defect.
De meest voorkomende symptomen voor een kapotte temperatuursensor zijn: De motor loopt stationair met een hoger toerental.Het brandstofverbruik schiet omhoog.De auto start moeilijk.
Gemiddeld gaan de meeste thermostaten ongeveer 10 jaar mee, afhankelijk van het model, gebruik en goed onderhoud. Veel mensen besluiten echter om hun unit eerder te vervangen om te profiteren van nieuwe energiebesparende technologieën.
Als je thermostaat niet reageert terwijl de instellingen goed staan, dan betekent dit dat er iets mis is met de verbinding tussen de thermostaat en de cv-ketel of dat de thermostaat zelf defect is. Een defecte thermostaat kan bijvoorbeeld geen juiste temperaturen meer aangeven, waardoor de verwarming niet goed werkt.
Een subtieler teken van een kapotte thermostaat is wanneer de kamertemperatuur niet overeenkomt . Als uw huis is ingedeeld in zones, dan zijn temperatuurverschillen tussen kamers normaal. Maar als uw huis niet is ingedeeld in zones, dan kunnen schommelende temperaturen in verschillende delen van het huis wijzen op een defecte thermostaat.
U moet uw thermostatische radiatorkranen (TRV's) vervangen, of op zijn minst de TRV-koppen upgraden, als ze 10 jaar of ouder zijn. TRV's kunnen in de loop van de tijd in prestaties en nauwkeurigheid afnemen .
Wat vervanging betreft, is dit doorgaans elke 5 tot 10 jaar nodig. Maar ook hier hangt het af van de gebruiksvoorwaarden. Intensief gebruik van de kranen, slechte waterkwaliteit of verwaarloosd onderhoud kunnen de levensduur van uw thermostaatpatroon verkorten.
Gebruik een mild reinigingsmiddel op citroenzuurbasis om je douche kraan, of thermostaatkraan te ontkalken. Het concentraat niet rechtstreeks op de mengkraan sproeien, maar op een doekje. Hiermee kun je het schoonmaakmiddel beter verdelen.