Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Als je het zeker wilt weten moet je even kijken welke sproeier in je carburateur zit, haal daarvoor het vlotterbakje (dat met twee platte schroeven aan de onderkant vastzit) eraf, in het midden zit de sproeier, die haal je eruit. Aan de zijkant van de goudkleurige schroef staat een getal, dat is de sproeier maat.
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Heb je een 50cc (snel of niet) dan is het aan te raden een 2-klauws koppeling te nemen. Draai je bij deze koppeling de schroefjes helemaal in en dan 1,5 slagen (dus 360 + 180 = 540 graden) terug dan trek je al een stuk sneller op. Heb je een cilinder van meer dan 50cc dan kun je beter een 3-klauws koppeling nemen.
17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter. Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Sproeier 86 is goed.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Sproeier model Bing 4mm maat 80 4Takt scooters gy6.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Je carburateur heeft of een brandstof schroef of een lucht schroef. Zit de schroef aan de kant van de motor dan is het een brandstof schroef. Zit de schroef aan de kant van het luchtfilter dan is het een luchtschroef. Een luchtschroef draai je in om het mengsel rijker te maken.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
De vorm en de diameter van het sproeiergat bepalen de doorlaat van benzine. Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel.
de stationair sproeier is zegmaar voor het oppakken vanuit een stationair toerental.
Luchtschroef sluit een extra luchtkanaal af welke vanaf je venturi naar de sproeierbuis loopt. Het effect van de luchtschroef is het gorotst wanneer de luchtschuif helemaal naar beneded staat, omdat deze in verhouding dan veel lucht doorlaat.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
20 ooo km mee. Eeb tomos is iets betrouwbaarder dus reken maar uit. Iig meer dan 20 000. Een scooter kan al gauw 20.00 op 1 zuigertje dus hij kan denk wel 30 tot 40 lopen maar mensen willen ze dan niet meer, omdat ze dan vaak zo afgebeund zijn.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
standaard is ongeveer sproeier 66... jij hebt 70cc ....