De conventionele scooters werken met een carburateur. Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt. Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken. Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die zelfs 1 op 55 tot 1 op 60 halen. De nieuwe Vespa scooters hebben bijvoorbeeld injectie, maar ook de Honda NSC50R, de Honda Vision, de Piaggio Liberty S, de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.
Een van de grote verschillen tussen een carburateur en injectie is dat injectie een brandstofpomp nodig heeft om de cilinder van brandstof te voorzien. De brandstofpomp kun je zien als het hart van je injectiesysteem, deze zorgt er voor dat de brandstof met de juiste druk richting de injectoren gaat.
Een injectie scooter kun je niet verzuipen, tenzij je een elektrische carburateur hebt. Mocht je de brommer of scooter niet aan de praat krijgen? Dan kun je hem altijd bij ons langsbrengen voor reparatie (wanneer je vlak in de buurt woont), of hem laten ophalen en terugbrengen.
Euro4 injectie opvoeren
Een snorfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 25km p/u naar *34km p/u. Een bromfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 45km p/u naar *54km p/u. *Deze waarde kan in de praktijk iets naar beneden afwijken. Hoe het motorblok is ingereden speelt namelijk een rol.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
Het is te constateren door tijdens het starten iemand aan het ontsnappende gas uit de uitlaat te laten ruiken. Als dat alleen naar brandstof ruikt is de motor verzopen. Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waarin de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.
De carburateur is het onderdeel dat de benzine mengt met lucht zodat er een brandbaar mengsel naar de cilinder gaat. Pure benzine zonder lucht zou namelijk niet branden. Daarnaast zit in de carburateur ook de gasklep of gasschuif.
Het schoonmaken van de grasmaaier carburateur is erg belangrijk. Vaak ontstaan motorstoringen door een probleem met de carburateur. Daarom noemen ze de carburateur ook wel het zenuwstelsel van de grasmaaier. De carburateur haalt benzine uit de tank en vermengt dit met lucht.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Een scooter kan om diverse redenen wel eens een melding geven, een fout code of het motormanagement lampje laten branden. Met een ODB uitleesapparaat kan je de scooter uitlezen en precies zien wat de melding inhoudt en indien nodig kan men tijdig actie ondernemen of de codes verwijderen.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
De bougie heeft schroefdraad en zit in de cilinderkop vastgeschroefd. De bougie kun je losschroeven met een pijpsleutel of een bougiesleutel. De bougiesleutel is vaak wat handiger omdat deze een rubberen ring heeft waar de bougie aan vast blijft zitten. Zodoende haal je de bougie er in een keer uit.
Momenteel mogen er ook geen EURO4 scooters en brommers meer worden verkocht. Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.