Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen.Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
De meest voorkomende klachten met kromme remschijven is een trillend stuur. Het stuur trilt dan alleen tijdens het remmen. Trillingen die u voelt tijdens het rijden kan bijvoorbeeld onbalans zijn in de wielen.
Wanneer de remcilinder niet goed kan bewegen wordt het remblok te lang tegen de remschijf gedrukt waardoor de remschijf oververhit raakt. Hierdoor kan de remschijf krom trekken. In de meeste gevallen merk je dit niet.
Begint uw auto te trillen wanneer u remt? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een of meerdere kromme remschijven voor of remschijven achter. Remschijven kunnen vervormen door zware slijtage of door oververhitting. In plaats van een vlakke schijf treft u dan een kromgetrokken schijf aan.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Hoe kun je kromme remschijven voorkomen? In elk geval is het erg belangrijk dat je je voet van het rempedaal haalt als je stilstaat. Dit geldt zeker als je net een paar keer flink hebt moeten remmen. Als je je rempedaal ingedrukt houdt, dan kan de warmte achter de remblokken geen kant op.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Trillen in het stuur tijdens het rijden, kan het rijgenot behoorlijk verpesten. Maar naast dat het 't rijgenot negatief beïnvloed, kan dit trillen tevens onnodige slijtage tot gevolg hebben aan diverse onderdelen van de auto. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan banden en schokbrekers.
De grootste oorzaken van oververhitting
De grootste oorzaak van een oververhitte remschijf is wrijving. De remmen werken door middel van frictie, bij een agressieve rijstijl neemt deze wrijving toe. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de remschijf hoog kan oplopen.
Een auto heeft aan elk wiel 1 remschijf. De meeste auto's hebben dus 4 remschijven.
Een schijfrem is een rem waarbij een aan de bewegende constructie vast gemonteerde schijf meedraait, die door remblokken tegengehouden kan worden. Het bekendst zijn de schijfremmen die aan een wiel gekoppeld de snelheid van een voertuig kunnen verminderen of waarmee het gestopt wordt.
Wat is een remcilinder? Een remcilinder wordt ook wel een wielremcilinder genoemd. Het is een onderdeel van het remssysteem wat is gemonteerd op de ankerplaat van de remtrommel. Hierin zitten twee zuigers die door de remslang en leiding naar buiten worden gedrukt.
Afhankelijk van het voertuigtype en het toepassingsgebied, kunnen remschijven gemaakt zijn van grijs gietijzer, roestvrij staal, koolstof of keramiek. De meeste remschijven worden gemaakt van grijs gietijzer, waarvan de eigenschappen verbeterd zijn door de toevoeging van uiteenlopende stoffen.
Het kan daarom best zijn dat je met precies dezelfde remschijven 100.000 kilometer op de snelweg kan rijden en dat je na 40.000 kilometer in de stad al last hebt van versleten remschijven.
Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 200 km. Hierbij moet de klant goed opletten of er geen trillingen of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen. Het inrijden is het meest effectief als de klant rustig remt.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Wanneer er roestvorming optreedt, kunnen de remmen ook gaan piepen. Dit probleem kun je redelijk snel verhelpen door geleidelijk steeds dieper te remmen tijdens het rijden. Dit reinigt de remblokken en de remschijf waardoor de roest van het metaal wordt gehaald.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Als je een schurend geluid hoort, dan is de kans groot dat de remblokjes versleten zijn en dus vervangen moeten worden. Dit is omdat het frictiemateriaal op de remblokjes elke keer dat je remt een stukje afschuurt. Als je dus dat schurende geluid hoort, rem je op staal.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.