Als u problemen heeft gehad met de Belastingdienst en / of gewoon wilt weten of u op de lijst staat, kunnen wij voor u een brief sturen naar de Belastingdienst.Via een dergelijke brief kunt u afdwingen dat u inzage krijgt in uw "dossier" bij de Belastingdienst.
De Belastingdienst beschikt over zwarte lijsten. Na alle media-aandacht die de zwarte lijsten hebben gehad, heeft de Belastingdienst een aparte postbus geopend. U kunt de Belastingdienst per brief vragen of uw (bedrijfs)naam op een zwarte lijst staat.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de Belastingdienst een boete op van 3,7 miljoen euro. De Belastingdienst krijgt deze boete vanwege de jarenlange illegale verwerking van persoonsgegevens in de Fraude Signalering Voorziening (FSV).
Op zo'n zwarte lijst staan dus namen, maar vaak óók strafrechtelijke gegevens van die persoon zoals ongewenst gedrag, het veroorzaken van ernstige overlast of het plegen van winkeldiefstal. Zo kun jij als ondernemer met behulp van deze lijst bepalen of je een persoon uitsluit van jouw dienst of juist niet.
Het enige wat je kan doen om van de zwarte lijst geschrapt te worden, is jouw schulden aflossen. Zodra die vereffening is gebeurd, hoort jouw schuldeiser dat binnen de 8 werkdagen te melden aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Helaas word je dan nog niet onmiddellijk van de zwarte lijst geschrapt.
Hoelang blijft u op de lijst? U blijft maximaal 10 jaar geregis-treerd, vanaf de datum waarop de kredietinstelling de NBB verwittigd heeft van de wanbetaling. Wanneer u de wanbetaling aanzuivert, wordt deze termijn teruggebracht tot 1 jaar vanaf de regularisatie.
Als u op de zwarte lijst staat, kunt u geen bijkomende lening meer afsluiten. U moet eerst de betalingsachterstand wegwerken en pas een jaar later wordt u definitief van de lijst geschrapt.
Weet u niet meer precies waar u schulden heeft? Bij het Bureau Krediet Registratie kunt u gratis een overzicht inzien met welke schulden er op uw naam staan. Daarnaast geeft de website schuldenwijzer.nl een overzicht van welke deurwaarders een vordering op u hebben.
Sta je eenmaal op de zwarte lijst, dan blijven je gegevens meestal vijf jaar staan. Na deze vijf jaar wordt je registratie automatisch verwijderd. Als je op de zwarte lijst staat in verband met een negatief aantal schade vrije jaren, dan kunnen je gegevens na 15 maanden al van de zwarte lijst worden verwijderd.
Grijze lijst – Zwarte lijst
De grijze lijst bevat bedingen die onredelijk bezwarend worden vermoed te zijn, de zwarte lijst bevat bedingen die onredelijk bezwarend zijn. Het verschil zit hem in de mogelijkheid om tegenbewijs te leveren. Dat is bij de grijze lijst nog mogelijk, maar bij de zwarte lijst niet.
De fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD), de opsporingsdienst van de Belastingdienst, onderzoekt en vecht tegen belastingontduiking. De FIOD doet onder andere onderzoek naar buitenlandse bankrekeningen van inwoners van Nederland. Zo ontdekt de FIOD zwartspaarders met inkomen of vermogen in het buitenland.
Verbon legt uit: Als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete geeft aan een bedrijf, dan verdwijnt dat geld naar de staatskas, het bedrijf krijgt het nooit meer terug. Maar in dit geval gaat het geld van de Belastingdienst - dat onderdeel is van het ministerie van Financiën - naar het ministerie van Financiën.
De Belastingdienst krijgt gegevens van burgers en bedrijven zelf. Soms omdat het wettelijk verplicht is om gegevens aan ons te geven, zoals bij het doen van belastingaangifte of bij het aanvragen van een toeslag.
Doet u opzettelijk geen aangifte? Dan kunt u een vergrijpboete krijgen. Dit kan ook als u opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte doet. Wij kunnen u ook een vergrijpboete opleggen bij een navorderingsaanslag, die wij u sturen als een eerdere aanslag te laag was.
De inspecteur kan er daarbij voor kiezen om een bepaalde periode te controleren of bepaalde onderdelen van de belastingaangiften en/of administratie. De inspecteur komt dan meestal een dag(deel) naar het bedrijf van de ondernemer om het onderzoek te houden.
Er zijn 4 hoofdredenen waarom uw gegevens tussen 2012 en 2020 konden zijn opgenomen in de FSV: Als wij twijfelden of een belastingaangifte of een aanvraag van een toeslag klopte. Bijvoorbeeld als er hoge reiskosten waren opgegeven, terwijl iemand dicht bij zijn werk woonde.
Hoelang worden registraties in de CIS databank bewaard? Dat is afhankelijk van het type registratie: Een Claimmelding blijft vijf jaar vanaf de referentiedatum staan. Een Waarborgfondsmelding wordt na vijf jaar vanaf de referentiedatum verwijderd.
Hoe lang blijf je geregistreerd als wanbetaler? Een CIS-registratie wegens wanbetaling blijft meestal 3 tot 5 jaar staan. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de situatie. Zolang de CIS-registratie blijft staan, is deze zichtbaar voor alle verzekeraars.
Verzekeringsfraude of poging daartoe
Onder het kopje 'afhandelaar' op uw geregistreerde gegevens kunt u zien wie u registreert heeft bij Stichting CIS. Meestal is dit uw verzekeraar, maar u kunt natuurlijk bij verschillende verzekeraars verzekeringen afgesloten hebben.
Toch worden een aantal schulden uitgesloten van de kwijtschelding. Het gaat hierbij om onderhoudsgelden, schulden die een schadevergoeding inhouden ten gevolge van door een misdrijf veroorzaakte lichamelijke schade en de schulden van een gefailleerde die overblijven na het sluiten van het faillissement.
Schulden die zijn ontstaan ná 1 januari 2021. Schulden die vóór 31 december 2020 zijn afbetaald. Schulden die betrekking hebben op uw werkzaamheden vanuit uw rol als werkgever. Schulden en boetes die het gevolg zijn van ernstig misbruik (opzet/grove schuld).
Dit bedrag wordt ingehouden door je bewindvoerder. Bij de hoogte moet je denken aan een bedrag tussen € 1.207,- en € 3.208,- (in 2022), afhankelijk om hoeveel personen het gaat, of je ondernemer bent of persoonlijk in de schuldsanering zit.
Heb je geen inkomen? Dan is geld lenen meestal niet mogelijk. Banken en kredietverstrekkers kijken namelijk altijd naar je inkomsten en vaste lasten. Je moet elke maand genoeg geld overhouden om van te leven én om de kosten van een lening te betalen.
Je hebt geen of weinig inkomen, maar wilt toch geld lenen? Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo kun je bij vrienden of familie aankloppen, een minilening aanvragen, de gemeente om krediet vragen of een particulier bedrijf aanschrijven.
Wil je direct geld lenen zonder BKR toetsing? Kies dan voor een minilening. Bij deze vorm van lenen is het mogelijk om binnen 24 uur geld op je rekening te hebben. Verstrekkers van een minilening hebben geen toegang tot je BKR gegevens en zullen dus geen BKR toetsing uitvoeren.