Wat zijn de symptomen van een kapotte oliepomp? Wanneer het oliepeil laag is maar het niet lang geleden is gevuld, kan er sprake zijn van een lek in de oliepomp. Als u merkt dat er plassen olie onder uw auto liggen, is er zeer waarschijnlijk een lekkage in de oliepomp.
Gevolgen van een defecte oliepomp: Waarom niet verder rijden? Als de oliepomp uitvalt, voorziet deze de motor niet meer van de nodige smering. De turbo voelt dit als eerste aan. Dan werkt deze niet meer.
Een oliepomp hoort een motorleven lang mee te gaan. Tenzij er verkeerde olie gebruikt wordt of een of ander afdichtgoedje in de olie gemikt is. Binnen een jaar zou je nog garantie moeten hebben op de nieuwe onderdelen zelf.
Hoe weet je of de oliepomp kapot is van je brommer? Als je denkt dat de oliepomp van je brommer kapot is, let dan op tekenen zoals rook die uit de uitlaat komt, rare geluiden in de motor, of de motor die slecht loopt. Als je deze dingen opmerkt, kan het zijn dat de oliepomp problemen heeft.
Kosten voor een oliepomp
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
Is er sprake van een kapotte oliepomp, dan kunnen de kosten van het vervangen van de oliepomp uiteenlopen van € 500 tot € 2500, afhankelijk van het type BMW. De kosten zijn vooral zo hoog doordat het vervangen van de oliepomp erg arbeidsintensief is.
Brandt dit lampje rood dan is de oliedruk te laag. Stop en laat de motor afkoelen. Controleer het oliepeil en vul dit indien nodig aan. Blijft het lampje branden dan kan de motor ernstig beschadigen als u doorrijdt.
De oliepomp zit onderin het motorblok gemonteerd en hangt, indien de motor niet voorzien is van een dry-sumpsysteem, vaak deels of helemaal in de carterpan. De oliepomp wordt aangedreven via een ketting of tandwielen die direct in verbinding staan met de krukas.
De oliepomp zorgt voor het rondpompen van de olie door het motorblok en het oliefilter. De oliepomp zit onderin het motorblok gemonteerd met een aanzuigbuis in het carter om olie aan te zuigen (tenzij het en dry-sump smeersysteem betreft).
De oliepomp zuigt de motorolie door een zeef en perst die, via het oliefilter, door de oliekanalen in de krukaslagers, de lagers van nokkenassen en het kleppenmechanisme. De motorolie zakt, nadat die zijn werk heeft gedaan, terug naar het carter en wordt daarna weer opgezogen.
Als het olielampje brandt of knippert tijdens het rijden, is het belangrijk om uw auto snel aan de kant te zetten. Wacht 5 minuten na het uitzetten van de motor en controleer daarna het oliepeil.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Elke brandstof auto (benzine, diesel of gas) heeft naast brandstof ook met regelmaat verse motorolie nodig om zijn werk te kunnen doen. Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer.
Indien het oliedruklampje in een vaste frequentie knippert, stelt de auto vast dat het tijd is om de motorolie te vervangen. Wanneer dit onlangs gedaan is, heeft men verzuimd de onderhoudsindicator te resetten. Het is dus geen groot gebrek maar zeker noodzakelijk om hiervoor de garage te bezoeken.
Als de oliedruk onder het rijden wegvalt, lopen namelijk met name de glijlagers van de krukas en drijfstangen direct gevaar: hun wrijving neemt direct toe en daarmee de hitteontwikkeling, waardoor deze speciale 'witmetaallegering' gaat smelten en invreten.
Bij een te lage of te hoge oliedruk moet de oliepomp vervangen worden. Bij een te lage oliedruk wordt ook vaak gekeken of er lekkage is. Is er geen lekkage, dan kan de oliepomp de enige boosdoener zijn omdat het systeem verder gesloten is.
Wanneer de oliedruk laag is, betekent dit dat er iets niet goed werkt. Het betekent ook dat er waarschijnlijk onvoldoende smeermiddel door het systeem beweegt. Houd er rekening mee dat veroudering van het smeermiddelen zal leiden tot metaal-op-metaal contact en machinefout.
Het eerste wat je moet doen als het olielampje gaat branden is je oliepeil controleren. Als het laag is, vul het dan bij en let op eventuele lekkages. Als je auto een peilstok heeft, controleer dan of het oliepeil tussen de twee door de fabrikant aangegeven merktekens staat - niet erboven of eronder.
De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental). De bestuurder kan de oliedruk van de motor op het dashboard in de gaten houden met behulp van het oliedrukcontrolelicht.
Juiste niveau motorolie
Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
"Elke auto geeft aan hoeveel je nog kan rijden op je tank. Als het benzinelampje gaat branden geeft hij ook aan dat je bijvoorbeeld nog 80 kilometer kunt rijden.
De risico's van een teveel aan olie in je motor.
Een overvolle motor kan toch wel flinke problemen veroorzaken: Druk opbouw: Net zoals een ballon die kan knappen als hij te veel wordt opgeblazen, kan een motor met te veel olie lekkages of zelfs schade veroorzaken.