Loyaliteit leg ik graag uit aan de hand van een aantal gedragskenmerken: Je behandelt de ander eerlijk en oprecht. Je bent genegen iets te doen of na te laten voor de ander. Je wilt graag dat het goed gaat met de ander en jouw gedrag is erop gericht om dat te bevorderen en te ondersteunen.
Het houdt in dat men zich houdt aan afspraken die gemaakt zijn, en het vertrouwen van een ander niet schaadt. Vooral als iemand de afspraken nakomt, terwijl de ander het niet kan controleren of hij daadwerkelijk de afspraak na is gekomen, spreken we van oprechte loyaliteit. Trouw en eerlijk zijn valt er ook onder.
Loyaliteit is de verbondenheid of betrokkenheid van een koper ten opzichte van een product, dienst, merk of organisatie. Loyaliteit is de verbondenheid of betrokkenheid van een afnemer ten opzichte van een product, dienst, merk of organisatie.
Loyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, dialoog, interactie, gevoel van waarde, vertrouwen en tevredenheid. Loyaliteit ontstaat niet van de een op de andere dag, maar wordt opgebouwd gedurende een langere periode. Loyaliteit kan zich op twee manieren uiten die beide omzetverhogend werken.
Maar soms is er een subtiel verschil. Het woord trouw is iets minder modern dan loyaal. Vergelijk een trouwe vriend en een loyale medewerker. En aan deze voorbeelden zie je ook goed dat bij loyaal eerder een afhankelijkheidsrelatie of een gezagsrelatie meespeelt.
Onzichtbare loyaliteit gaat spelen wanneer de ene ouder de loyaliteit aan de andere ouder niet erkent. Dit kan door het bestaan van de band te ontkennen, openlijk de andere ouder te bekritiseren en/of te diskwalificeren of door de jeugdige op te zetten tegen de andere ouder.
Het meest opvallende kenmerk van iemand met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis is een enorm wantrouwen jegens andere mensen. Iemand met deze stoornis is voortdurend achterdochtig naar anderen. Mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis menen steeds dat anderen het slecht met hen voor hebben.
De competentie: Loyaliteit is een van de belangrijkste competenties die jij in het bedrijfsleven moet bezitten. Het geeft namelijk aan of jij in alle gevallen steun kan bieden en dat je weet waar de organisatie voor staat. De normen en waarden van het bedrijf zijn hierbij het belangrijkste.
Loyaal zijn: het is een goede eigenschap. Iemand die loyaal is, wordt vaak gezien als integer en betrouwbaar. Een doorzetter ook, want loyaal ben je in makkelijke, maar vooral ook in minder makkelijke tijden.
De zin 'ik vertrouw je' gaat dus over hoe de ander omgaat met wat voor mij belangrijk is, de zin 'ik ben loyaal aan je' zegt iets over hoe ik omga met wat voor de ander belangrijk is. En zo zorgt de combinatie van loyaliteit en vertrouwen in een relatie voor wederkerigheid en (daarmee) voor warmte en duurzaamheid.
Behalve de loyaliteit die ontstaat door de geboorte, voelen kinderen zich ook loyaal tegenover mensen die voor hen zorgen en hen opvoeden. Het is de zogenaamde “verticale loyaliteit”.
Een loyaliteitsconflict is een dilemma dat bij kinderen ontstaat als ze het gevoel hebben dat ze hun voorkeur moeten uitspreken voor een van de gescheiden ouders. Het is een innerlijk conflict dat ontstaat als het kind door loyaliteit naar de ene ouder voelt dat het een andere ouder te kort doet.
Wat is een loyaliteitsdrijver? Een loyaliteitsdrijver is een element dat de loyaliteit van de klant voor het meest beïnvloedt. Zo kunnen er meerdere loyaliteitsdrijvers zijn. Denk aan factoren als productkwaliteit, serviceniveau of speciale kortingen.
Kinderen worden hierdoor beïnvloed en kunnen loyaliteitsproblemen krijgen. We noemen het een loyaliteitsconflict als een kind om wat voor reden dan ook een innerlijke strijd heeft, omdat hij/zij het gevoel heeft niet trouw te kunnen zijn of te kunnen blijven aan één van de ouders.
Merkloyaliteit is wanneer klanten steeds weer van hetzelfde merk blijven kopen, ondanks dat concurrenten vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Klanten blijven niet alleen interactie hebben met en aankopen doen bij hetzelfde merk, maar ze associëren ook positieve gevoelens met het merk.
Loyaliteit binnen een relatie kan het beste omschreven worden als een combinatie van toewijding, geduld, trouw en het verlangen om de relatie te laten slagen. Het houdt in dat je trouw bent aan jezelf en aan je partner.
Ieder kind is loyaal zijn aan zijn ouders omdat het door zijn ouders ontstaat. Dit betreft zowel primaire (bij de geboorte ontstane) en secundaire (bij opvoeding en verzorging ontstane) loyaliteit.
Integriteit is de persoonlijke eigenschap, karaktereigenschap, van een individu die inhoudt dat de betrokkene eerlijk en oprecht is en niet omkoopbaar. De persoon beschikt over een intrinsieke betrouwbaarheid, zegt wat hij doet, en doet wat hij zegt, heeft geen verborgen agenda en veinst geen emoties.
Definitie en betekenis
Wanneer je trouw bent: heb je een soort van morele verbondenheid met de ander. wil je graag diepergaand contact. hou je niet van oppervlakkige relaties.
in de lijst met antoniemen (woorden met een tegengestelde betekenis): trouw ≠ ontrouw.
Loyaal zijn betekent trouw en toegewijd zijn aan iemand of iets. Het is een kwaliteit die wordt gewaardeerd in relaties, werk en de samenleving als geheel. Loyaliteit is een eigenschap die kan bijdragen aan stabiele en langdurige relaties, een positieve werkomgeving en een sterkere samenleving.