Oefeningen oplossen zijn een goede manier om te controleren of je de leerstof goed begrepen hebt. Voor een aantal vakken zal je oefeningen krijgen, indien dit niet het geval is kun je zelf op zoek gaan naar oefeningen (bijvoorbeeld op internet). Probeer in een ander vak/domein voorbeelden te zoeken van wat je leerde.
Je geheugen neemt het minste op in de eerste twintig minuten dat je leert. In deze twintig minuten vergeet je dus relatief de meeste kennis. In het eerste uur dat je leert, vergeet je ongeveer de helft van de nieuwe kennis. Na circa een dag vlakt de vergeetcurve af.
Verbind nieuwe kennis met oude kennis. Een van de makkelijkste manieren om dingen beter te onthouden, is door ze je eigen te maken. Dit doe je door nieuwe kennis te koppelen aan eigen ervaringen. Zo heb je meteen een beeld van wat je nu eigenlijk aan het leren bent.
Probeer je leerstof met regelmatige tussenpozen te herhalen. Plan bijvoorbeeld na je eerste herhaling een herhaling na een dag of twee, dan na een week, twee weken, een maand – en daarna met toenemende tussenpozen. Organisatie is hierbij cruciaal.
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
Terwijl u een concept opschrijft dat u wilt onthouden, probeer de informatie hardop te zeggen en visualiseer het concept ook. Creëer zinvolle groepen . Een goede strategie voor het onthouden is om zinvolle groepen te creëren die de stof vereenvoudigen.
Oorzaak van geheugenproblemen
Normale vergeetachtigheid is vaak tijdelijk en kan worden veroorzaakt door spanningen, drukte, ziekte of somberheid. Ook kun je bezorgd worden over je geheugenproblemen. Door onzekerheid over je geheugen en bijvoorbeeld angst om fouten te maken, zet je je geheugen meer onder druk.
De constante meldingen en multitasking-gewoonten verhinderen dat studenten zich volledig bezighouden met leermaterialen , wat resulteert in een zwakkere geheugenretentie. Zoals Schacters onderzoek aangeeft, belemmert frequent schakelen tussen taken, zoals het checken van sociale media tijdens het studeren, de vorming van sterke, langetermijngeheugens.
Moeilijkheden met leren of het oplossen van problemen kunnen het gevolg zijn van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen of van aandoeningen die het concentratievermogen beïnvloeden, zoals slaapgebrek of slaapstoornissen . Deze symptomen kunnen worden geassocieerd met verschillende soorten fysieke en mentale gezondheidsproblemen.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Kenmerken van een zwakker geheugen
Deze leerlingen zijn te herkennen doordat ze bijvoorbeeld vaker afgeleid zijn, moeite hebben om taken af te ronden, veel slordigheidsfoutjes maken, moeite hebben met instructies onthouden of op een andere manier vergeetachtig zijn.
Dementie op jonge leeftijd, of jongdementie, begint meestal tussen de 40 en 65 jaar. Bij dementie denken de meeste mensen aan geheugenproblemen en vergeetachtigheid.
Wanneer studenten stampen, of zelfs te korte intervallen tussen studiesessies gebruiken , is hun geheugen nog steeds actief, en opnieuw studeren activeert het niet. Wanneer de intervallen tussen oefensessies echter te lang zijn, kan het geheugen niet worden teruggehaald.
Het actief ophalen van de leerstof uit je geheugen is daar een voorbeeld van. Dat doe je onder andere door het maken van oefentoetsen of het gebruik van flashcards. Jezelf overhoren of de leerstof uitleggen aan mensen om je heen is een andere goede optie. Daarnaast helpt het als je leermomenten spreidt in de tijd.
Door actieve leerstrategieën toe te passen, gebruik te maken van gespreide herhaling, mindfulness en visualisatietechnieken te omarmen en te zorgen voor uw algehele welzijn, kunt u uw leervermogen verbeteren en informatie effectiever onthouden.
Met welke kleur onthoud je het best? Of werken alle kleuren goed? Onderzoek heeft uitgewezen dat vooral de primaire kleuren en hoge contrasten, goed zijn voor je leerprestaties. Deze hebben een hoge aandachtswaarde.