Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit. Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Bel met het alarmnummer 112.
Reparatie lekke band door prop of manchet
De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
Wegligging. Veel mensen vergeten dat slechts een halve bar te weinig luchtdruk het risico op een klapband aanzienlijk vergroot. De minimale profieldiepte van elke band dient 1,6 mm te zijn. Ermee doorrijden is verkeerde zuinigheid en levensgevaarlijk bij hoge snelheden.
Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto's een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto's rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg.
Een klapband schuilt vaak in een klein hoekje. U raakt de stoeprand, uw rijdt over een oneffen wegdek of u vliegt roekeloos over een verkeersdrempel. Meer heeft uw band vaak niet nodig om het te begeven. We vallen in herhaling maar wees dus altijd en overal voorzichtig.
Wat kost een lekke autoband reparatie? De kosten voor het repareren van een lekke autoband start bij € 100 incl. BTW. De kosten voor het maken van je lekke band is afhankelijk van waar je staat met je auto.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
De schade die je auto oploopt door een klapband wordt alleen maar vergoed als je een volledig cascoverzekering (allrisk) hebt. Heb je alleen een WA-verzekering of beperkt cascoverzekering dan moet je de schade aan je eigen auto zelf betalen. Want schade door een klapband valt helaas niet onder de dekking.
Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
Wat te doen bij pech langs de snelweg
Laat daarbij wel zoveel ruimte dat uzelf en eventuele inzittenden rechts kunnen uitstappen. Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Dreigt er acuut gevaar, bel dan 112.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Antwoord van Jos. U vraagt hoeveel kilometer je met een reparatiekit gerepareerde band kunt rijden. Feitelijk zo kort mogelijk om bij de dichtstbijzijnde locatie een duurzame reparatie te laten verrichten.
Een goede band reparatie duurt ongeveer een half uur. Dit is inclusief de- en montage van wiel en band, de reparatie zelf en balanceren.