Aluminium en RVS (roestvast staal) lijken op elkaar en zijn door de regel genomen, allebei niet magnetisch. Hier werkt een magneet als hulpmiddel dus niet. Waar u het onderscheid tussen aluminium en RVS wel aan kunt zien? RVS is zwaarder en vaak donkerder van kleur dan aluminium.
Een roestvaststaal mag pas zo genoemd worden als het aan een bepaalde samenstelling van stoffen voldoet. Écht RVS bevat bijvoorbeeld niet meer dan 1,2% koolstof (C) en minimaal 11% chroom (Cr). Alleen in deze samenstelling is het staal ook écht roestvast.
RVS Schroeven
RVS staat voor roestvast staal (en dus niet voor roestvrij staal, zoals veel mensen denken!). Om van RVS te mogen spreken, moet de samenstelling van de schroef voor minimaal 11 tot 12% uit chroom bestaan en maximaal 1,2% koolstof bevatten.
Chloor en stalen gereedschappen
Naast het gebruik van stalen gereedschap en het effect van staalslijpsel, kan de oxidehuid ook beschadigen door vloeistoffen die chloor bevatten, zoals stadswater, zwembadwater, bleekwater en zoutzuur. Chloor reageert zeer agressief op RVS en tast de oxidehuid aan.
RVS is veel sterker dan aluminium en vervormd nauwelijks onder extreem gewicht of hitte. Dit materiaal is daarom vaak de basis voor keukenapparatuur, woningbouw en scheepsbouw. Het gewicht is daar minder van belang.
Hoe een breukvlak er uit ziet kan veel vertellen over een materiaal. Als je de structuur goed bekijkt kun je herkennen of het gaat om een gietproduct of een smeedproduct. Kleur en grofkorreligheid geven dan uitsluitsel over de aard van het metaal. Goed herkenbaar is dan het onderscheid tussen grijs en wit gietijzer.
Inox is een roestvast staal, ook wel roestvrij staal genoemd of RVS. Het is bijna onverslijtbaar en vrijwel ongevoelig voor roesten. Het is makkelijk te onderhouden. Het is zwaarder dan aluminium, maar moeilijk te deuken.
Naast vuil is zeelucht één van de grootste vijanden van RVS. Zeelucht bestaat uit minuscule druppeltjes zeewater die zowel zout als chloriden bevatten.
Een tweede grote vijand van RVS zijn aerosolen. Dit zijn kleine druppeltjes zeewater die zout en chloriden bevatten. Deze verontreiniging komt meestal voor in kuststreken leidt tot zeer plaatselijke aantastingen en putcorrosie. Strooizout heeft hetzelfde effect op RVS constructies langs autowegen.
Roestvast staal heeft over het algemeen altijd dezezelfde kleur! Roestvast staal is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof. De kleur van deze legering is over het algemeen altijd hetzelfde.
RVS schroeven zijn goed bestand tegen corrosie, al zijn ze niet helemaal vrij van roest. Dit ligt vooral aan de kwaliteit van de schroeven. Zo kunnen A2 schroeven nog wel roesten als ze te maken krijgen met zure regen of zout water. Bij de A4 schroeven is dit niet het geval, deze zijn echter wel duurder.
RVS heeft als nadeel dat de kostprijs veel hoger ligt. RVS kan relatief veel nikkel bevatten. In het veel gebruikte RVS304 zit bijvoorbeeld 8 - 10,5 % nikkel. Nikkel is vele malen duurder dan staal en de prijs van RVS wordt dus grotendeels bepaald door de nikkelprijzen.
Daarom wordt een gecorrodeerd ijzerwerk snel als een hopeloos geval bestempeld: geen redden meer aan. Want al heeft roest geen magnetische kracht, het trekt onze blik onverbiddelijk naar zich toe.
Over het algemeen staat RVS bekend als niet magnetisch. Dit is echter niet helemaal waar. Er zijn RVS soorten waarop een magneet blijft “plakken”. Zo zijn de zogenaamde martenitische, ferritische en duplex roestvaststaal soorten wel degelijk magnetisch.
RVS is roest en kalk bestendig en milieuvriendelijker dan gewoon staal. Bij staal stopt corrosie niet, dus zal het materiaal uiteindelijk helemaal aangetast worden. Om roestvorming bij staal te voorkomen moet het materiaal voorzien worden van een beschermlaag.
Oud roestvrijstaal (officieel roestvast staal, RVS) is een legering bestaand uit hoofdzakelijk ijzer, nikkel, koolstof en chroom.
De toevoeging van nikkel en molybdeen maakt van RVS 316 een duurdere metaalsoort dan RVS 304, omdat dit over het algemeen duurdere elementen zijn.
De meest voorkomende RVS typen zijn: RVS-304 (74% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel) en RVS-316 (71% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel en 3% molybdeen). Beide typen zijn van de austenitische soort.
Vliegroest ontstaat door ronddwarrelende en neerslaande ijzerdeeltjes uit de lucht. Deze deeltjes kleven zich vast aan het RVS product, gaan roesten en zo ontstaat vliegroest. Vliegroest ziet er uit als een iets ruwere oppervlakte met een oranje/bruine kleur. Gelukkig kunt u vliegroest zelf gemakkelijk verwijderen.
Stainless Steel is de Engelse benaming voor RVS of roestvrij staal en wordt in de volksmond ook vaak inox genoemd. Het is een samenstelling van vooral ijzer, chroom, nikkel en koolstof.
Roestvast staal, ook rvs of inox genoemd en vaak foutief bestempeld als roestvrij staal, is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 11 tot 12% chroom en maximaal 1,2% koolstof nodig.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter. In aanschaf is de aluminium materiaalprijs dus nog steeds duurder maar geen 3x meer. Als we aluminium vergelijken met RVS is RVS zo'n 2x duurder, per kg.