Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen.
Haal uw fietsaccu uit de fiets en plaats de accu op de lader. Start het laadproces, zodra de accu is volgeladen haalt u de accu van de oplader. Nu kunt u starten met het resetten. Druk de kleine indicator knop in en houdt deze knop gedurende 20 tot 30 seconden ingedrukt.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten. Hierbij geven wij u ook een grafiek waarin U kunt zien wat de accu nog aan restcapaciteit over heeft.
Fietsspeciaalzaak Ronald Schot in het bezit van een professionele accutester. Met deze tester kunnen wij accu's van elektrische fietsen uitlezen, testen en refreshen. Op deze manier kunnen wij onze klanten een duidelijk en deskundig testresultaat laten zien van de accu.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen.
Vervangen van de fietsaccu
De prijs van een nieuwe accu varieert van €300 tot ruim €1200. Maar veel keus heb je niet: er past meestal maar 1 type accu op je e-bike. Fietswinkels hanteren vaak dezelfde prijs voor een type accu.
De kosten van het reviseren van een fiets accu liggen meestal tussen de €250 en €600. Deze bedragen zijn soms wel hoger dan de nieuwprijs van de accu zelf.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Hoeveel kilometer heeft de fiets gereden? Dat is te zien op de kilometerteller. Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Een accu té lang of vol opladen kan namelijk schadelijk zijn voor de levensduur en kwaliteit van uw accu. Dit wordt vaak overladen genoemd. Ga dus nooit lang van huis weg wanneer u uw fietsaccu aan de oplader heeft liggen en laadt uw accu niet 's nachts op wanneer u slaapt.
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Je merkt dat de accu leeg is, zodra je auto niet meer start. Een slechte accu geeft dit vaak al eerder aan. De motor slaat bijvoorbeeld minder snel aan. In andere situaties draait de startmotor minder snel rond.
Er zijn een paar kenmerken waaraan je een kapotte of versleten accu kan herkennen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je motor wel draait, maar je auto niet aanslaat. Ook kan je auto helemaal niet meer starten, waarbij ook de elektronica in je auto het niet meer doet. Een versleten auto accu laadt slecht of langzaam op.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de levensduur van de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Ook een lithium accu is soms te repareren. Hiervoor is een goede acculader voor lithium nodig. In dezen is overigens de herstelfunctie van die lader niet waar het om gaat. De oplossing bij een lege lithium zit 'm in het herstellen van het (te hoge) voltageverschil tussen de onderlinge accucellen.
Accu voor Stella type 2 – 14,5 AH inclusief 2.0 Ah oplader voor €329,00. Accu voor Stella type 2 – 14,5 Ah inclusief 4.0 Ah snellader voor €359,00.
Een elektrische fiets met een accu van 400Wh geeft je net wat meer bereik dan de instap-accu, want hiermee kan je al snel 65km afleggen zonder tussendoor op te laden. Een elektrische fiets met een 400Wh accu is de perfecte keuze als je de e-bike voor iets langere stukken gebruikt of er in het weekend op uit gaat.
Het korte antwoord is beter niet. Je mag de accu van je e-bike zeker niet te lang blootstellen aan hitte, de levensduur zal dan verminderen. Als je je e-bike vaak en lang in de zon laat staan, zal de accu steeds meer vermogen verliezen, worden de laadcycli langer en zal ze sneller leeg zijn.
Heeft u al een aantal jaren plezier van uw fiets accu?Dan kan het zijn dat deze onderhand aan vervanging toe is. Het herkennen van een verouderde batterij kan soms wat lastig zijn, dus leggen we hier precies uit wanneer het tijd is voor u om een nieuwe accu aan te schaffen.
Hoe lang mag ik mijn e-bike accu opladen? De gemiddelde oplaadtijd van een accu is 6 uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type en grote van de accu. Je mag de accu over het algemeen niet langer dan 24 uur aan het stroom houden.
Voor een ECU reset zou je de AARDE vijf minuten +- van de accu moeten halen. Vaak is 1 minuut al genoeg, maar sommige systemen houden nog wel eens wat spanning vast. 5 minuten is dus genoeg.
Bij normale, droge weersomstandigheden is het geen enkel probleem om uw elektrische fiets buiten te laten staan. Echter raden wij u wel aan om uw afneembare accu altijd los te koppelen van uw e-bike wanneer u deze buiten stalt.