Het enige officiele webadres van Tikkie is tikkie.me. Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
een Tikkie sturen is heel veilig. De gegevens die je verstuurt zijn digitaal beveiligd via een https verbinding. De gevaren van Tikkie komen vooral voort uit vormen van fraude en oplichting.
Heeft de verkoper het Betaalverzoek geaccepteerd? Dan kun je nu het Betaalverzoek betalen door te klikken op Naar betalen. Met één klik handelt je nu als koper de betaling af in de eigen bankomgeving. De verkoper ontvangt de betaling uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur op je bankrekening.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Heb je een betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
Wat is een betaalverzoek? Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Het werkt met alle Nederlandse banken. Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft. Je kunt de QR-code van het Betaalverzoek ook met een andere app scannen (bijv. met de camera van je telefoon of met een generieke QR-scanner app).
Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Identiteit controleren
Verkopers kunnen hun identiteit laten controleren bij aanmelding op Marktplaats. Ook dit is op vrijwillige basis. 'Telefoonnummer gecontroleerd', 'Bankrekening gecontroleerd', 'ID gecontroleerd': heel soms staat dergelijke informatie, voorzien van groene vinkjes, bij een verkoper vermeld.
Pas op voor een valse mail namens Marktplaats over het controleren van het account en IBAN. Marktplaats doet nooit zulke verzoeken per e-mail. In de nepmail staat dat het Marktplaats-account niet volledig geverifieerd is. De ontvanger moet dat zo snel mogelijk alsnog doen om blokkade van het account te voorkomen.
Het bedrag staat de eerstvolgende werkdag uiterlijk om 18.00 uur op je rekening. Betaling in het weekend of op feestdagen? Dan kan dit iets langer duren. Uitbetalingen vinden namelijk alleen op werkdagen plaats.
De oplichters benaderen de verkoper via sms met daarin een valse betaalbevestiging; De sms van de oplichters bevat daarnaast óók een valse Marktplaats-link; De valse Marktplaats-website is door oplichters te personaliseren met gegevens van échte Marktplaats-advertenties.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.
Met Tikkie was het al mogelijk om geld te vragen zonder het rekeningnummer van anderen te kennen. Gebruikers versturen in die situaties een betaallink via WhatsApp of een andere berichtenapp, waarna de ontvanger het bedrag kan overmaken via iDeal.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Je kunt dus geld (laten) overboeken zonder het rekeningnummer van elkaar te kennen. Degene die moet betalen ziet na klikken op de betaallink wel je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij je rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-bankrekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.