Om te weten of u toegang heeft tot een milieuzone in Nederland moeten de bestuurder en de handhaver weten hoe schoon een voertuig is. Om dit inzichtelijk te maken heeft elk motorvoertuig in het kentekenregister een emissieklasse toegewezen gekregen. Meer informatie op www.milieuzones.nl.
De euronorm van jouw auto is te vinden op het inschrijvingsbewijs, ook wel de grijze kaart genoemd. Je kan het vaak ook vinden op je kentekenbewijs. Kijk altijd goed wanneer je naar een stad gaat waar er een milieuzone is, of je daarin mag met jouw auto.
De actuele regels voor milieuzones voor (diesel) auto's zijn te vinden op www.milieuzones.nl. Op anwb.nl vind je informatie over milieuzones voor personenauto's én brom- en snorfietsen. Ook kun je de websites van de betreffende gemeenten raadplegen.
Wilt u weten wat de CO2-uitstoot is van uw auto? En hoe dit is berekend? Vul dan uw kenteken in op rdw.nl (opent nieuw venster).U vindt de gegevens onder 'Motor en milieu' en 'Uitstoot'.
De euronorm of emissieklasse van je voertuig staat op het kentekenbewijs in de rubriek 'milieuklasse'.
Euro-emissiemotorcontrole
U kunt de Euro-emissieclassificatie van uw voertuig vinden in uw V5C-logboek . Dit belangrijke document vertelt u doorgaans wat de officiële Euro-emissieclassificatie van uw auto of busje is. Soms staat deze onderaan pagina twee van het document, getiteld 'Uitlaatemissies'.
Veelgestelde vragen over Euro 7-emissienormen
Verandert ULEZ voor Euro 7? Er zijn momenteel geen plannen om de emissienorm voor de Ultra Low Emission Zone (ULEZ) en andere Clean Air Zones te wijzigen, verder dan de huidige Euro 4 (benzine) en Euro 6 (diesel) minimumnormen om kosten te vermijden.
Je vindt de NEDC-waarde in vak 49.1. De WLTP staat vermeld in vak 49.4. Vanaf 1 januari 2021 zijn fabrikanten niet langer verplicht om een NEDC-test uit te voeren. Voor modellen die na deze datum gehomologeerd worden, blijft alleen de WLTP-norm over.
Op de kentekencard staat de CO2-uitstoot niet vermeld. Die vindt u wel bij de uitgebreide gegevens van de auto op RDW.nl. Daar kunt u het kenteken van de auto invullen. Ga dan naar het tabblad 'motor en milieu', klik dan op 'milieuprestaties'.
Je ziet het bij de specificaties van auto's staan en mogelijk op je kentekenbewijs: de emissieklasse. Je ziet dat als 'Euro' met een cijferaanduiding. Hier leggen we uit wat de emissieklasse van je auto betekent.
De CO2-uitstoot is nu af te lezen op het gelijkvormigheidsattest (Rubriek 49.1). De CO2-waarde van uw wagen kunt u ook zelf opzoeken via de website van de DIV: www.mobilit.fgov.be (mijn voertuig, mijn plaat).
Oldtimers die op diesel rijden en ouder zijn dan 40 jaar, mogen een milieuzone in. Deze auto's hebben automatisch een vrijstelling. Auto's die op andere brandstoffen rijden en elektrische auto's, mogen de milieuzone sowieso inrijden. De leeftijd van deze auto's maakt daarbij niet uit.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook. Al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Verschil tussen WLTP en NEDC
Kort samengevat simuleert de WLTP een autorit die de werkelijkheid veel dichter benadert dan de NEDC. Hierdoor liggen de testresultaten een stuk dichter bij het reële verbruik. Dit verandert er met de WLTP-emissietest: Realistischer rijgedrag met meer acceleraties en vertragingen.
Hoe bereken je je CO2-uitstoot? De CO2-uitstoot is te berekenen met de volgende formule: emissie per reizigerskilometer = (aantal kilometers x emissiefactoren ) / aantal inzittenden.
EURO standard – de milieuclassificatie die aangeeft hoe vervuilend je motor is. Des te hoger het cijfer, des te schoner de motor. Deze staat bij punt V. 9 op je kentekenbewijs.
Het NEDC-bereik wordt doorgaans berekend door het gemiddelde te nemen van de afgelegde afstanden tijdens elk segment van de testcyclus . Critici beweerden echter dat de NEDC-testcyclus de echte rijomstandigheden niet nauwkeurig weerspiegelde, wat leidde tot een overschatting van het bereik in vergelijking met de werkelijke rijervaringen.
De officiële CO²-uitstoot van een auto vindt u terug op het inschrijvingsbewijs (kentekenbewijs). De Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) vermeldt voortaan echter geen CO²-gegevens meer op het inschrijvingsbewijs. Staat er dus niets, dan mag u zich baseren op de gegevens van het gelijkvormigheidsattest.
De ULEZ-normen zijn: Euro 3 voor motorfietsen, bromfietsen, gemotoriseerde driewielers en vierwielers (categorie L) Euro 4 (NOx) voor benzineauto's, bestelwagens, minibussen en andere speciale voertuigen. Euro 6 (NOx en PM) voor dieselauto's, bestelwagens en minibussen en andere speciale voertuigen.
Echter: benzineauto's die voldoen aan de ULEZ-normen zijn over het algemeen de auto's die na 2005 voor het eerst als nieuw bij de DVLA zijn geregistreerd, hoewel auto's die aan de normen voldoen al sinds 2001 verkrijgbaar zijn. Dieselauto's die aan de normen voldoen, zijn over het algemeen de auto's die na september 2015 voor het eerst als nieuw bij de DVLA zijn geregistreerd.
4. NOx-emissielimieten: Aangezien de huidige Euro 6-normen de NOx-limiet op 60 milligram per kilometer voor benzineauto's en 80 milligram per kilometer voor dieselauto's stellen, moeten alle diesel- en benzineauto's vanaf 1 juli 2025 voldoen aan de Euro 7-limiet van 60 milligram NOx om ULEZ-conform te blijven .