Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Een hydraulisch druklager kan gaan lekken door slijtage of vervuiling in de vloeistof maar hij kan ook geluid maken waarvoor hij vervangen moet worden. Tot slot kan het nog dat bij het vervangen van de koppeling het druklager ook is vervangen. Over het algemeen kan je als berijder hier geen invloed op uitoefenen.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
Druklagers zijn onderdelen die meestal lang meegaan en gemakkelijk meer dan 100.000 kilometer hun werk doen.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De koppelingsplaat is verbonden met de versnellingsbak en ligt opgesloten tussen het vliegwiel en de drukgroep aan de motor. In het midden van de drukgroep zitten de drukvingers, die werken als kleine hefbomen. Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren.
Hoe komt het dat de auto niet meer schakelt? Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
De druklager van de koppeling maakt het mogelijk dat de koppelingsplaat gescheiden kan worden van het koppelingsmechanisme. Een druklager ziet eruit als een ring en wordt bediend via de koppelingskabel die weer vastzit aan het koppelingspedaal.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Wanneer u juist een bijgeluid hoort op het moment dat u de koppeling intrapt zou de koppeling de oorzaak kunnen zijn. In dit geval een druklager dat gaat draaien op het moment dat u de koppeling intrapt. Dat duidt dan op overmatige slijtage.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
De eerste remedie is om de koppelingsvloeistof – waarmee het hydraulische systeem de koppeling onder druk zet – te verversen. Misschien is de vloeistof namelijk verontreinigd en wordt de doorstroming in het systeem belemmerd. Maar het kan ook zijn dat er een lek(je) zit in het systeem en dat er lucht binnendringt.
In theorie is het mogelijk om binnen 10 minuten een koppeling te vernielen. Onderzoek zal de toedracht moeten vertellen. Als de koppeling nog goed was is de voering nog dik maar verbrand.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
De meest simpele manier is het feit dat het koppelingspedaal hoog aangrijpt. Dit wil zeggen dat pas aan het eind van de koppelingsslag de auto in beweging komt. Meestal is vloeiend optrekken onmogelijk geworden.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Aangezien de slijtage sterk afhankelijk is van de rijstijl is moeilijk een kilometerstand te noemen waarop koppelingsplaten vervangen moeten worden, reken op elke 50.000 à 80.000 km.
Andere oorzaken van een versleten koppeling kunnen zijn: Te laag oliepeil / lekkende versnellingsbak. Verkeerde manier van schakelen door eigenaar van de auto. Te vaak te hoge toeren maken.
Forumlid. speeds, koppeling kan je bij een hydraulische koppelingmechanisme niet afstellen. De hydraulische werking is al een stelmechanisme van zichzelf.