Even aan de hand van het kenteken of chassisnummer de KIS-lijst opvragen en je weet het.
BMW-onderstel
De eenvoudigste manier om te bepalen of je te maken hebt met een M-onderstel, is het volgende: neem je schuifmaat en meet de dikte van de voorste stabilisatorstang aan de uiteinden van deze stabilisator. Heeft de stabilisatorstang een dikte van 25 mm, dan heb je een BMW met M-onderstel op de brug staan.
U wilt de auto voorzien van het originele onderstel. Het verschil tussen die twee zijn zowel de veren als de schokdempers. Bij een sportonderstel is de veerweg korter. De auto ligt ook wat lager op de weg en de veren zijn stugger.
WAT IS HET ADAPTIEF M ONDERSTEL? Nog dynamischer op weg – met meer rijveiligheid dankzij een verbeterde controle over de auto. Automatische en handmatige instelling van het onderstel van comfortabel tot uiterst sportief. Eenvoudige download van de functie via de ConnectedDrive Store.
Wie echter wat meer in zijn auto wil investeren, kiest een sportophanging. Deze bestaat uit een set schokdempers en veerpoten. Deze sets komen inclusief veerpootlagers en andere montageonderdelen. Een sportophanging is over het algemeen net zo moeilijk of makkelijk te monteren als een gewone veerpoot.
Je kunt je auto verlagen door de bestaande veren aan te passen, andere veren te plaatsen, met of zonder hulpstukken de veeruitslag te veranderen of torsiestangen of complete veerpoten te vervangen. De bodemvrijheid moet minstens 11 cm blijven. Het verlagen van je auto moet gebeuren door een erkende specialist.
Het BMW M Sport pakket omvat een donkerder exterieur, interieurbekleding, kleine M Badges, grotere wielen, een eigenaardig stuurwiel, en een sportiever ogende body kit. Merk op dat de wielen er in verschillende maten en types zijn. Je kunt kiezen uit 19-inch M-dubbelspaaks wielen of 20-inch M-dubbelspaaks wielen.
Dan krijg je wel 18-inch lichtmetaal, sportievere remmen, hoogglans zwarte raamlijsten, een aerodynamicapakket, zwarte spijlen in de grille, alcantara bekleding, sportstoelen, sfeerverlichting, een sportstuurwiel en diverse componenten met M-opdruk. Weet dat er ook een Model Sport Line is.
BMW M GmbH (voorheen: BMW Motorsport GmbH) is een onderdeel van de Duitse autofabrikant BMW. BMW M, ook bekend als M-Techniek of gewoon "M" (voor "Motorsport"), werd aanvankelijk opgericht om het raceprogramma van BMW (dat in de jaren zestig en zeventig zeer succesvol was) te vergemakkelijken.
Autodata levert met AutoVIN een unieke datadienst voor het autobedrijf. AutoVIN toont de specificaties en opties die bovenop de standaard uitrusting zijn gemonteerd toen het voertuig van de band rolde. AutoVIN geeft deze informatie voor bijna 90% van het rijdend wagenpark in Nederland.
M Sportpakket
Zo kun je op iedere BMW kiezen voor het M-Sportpakket. Dan krijg je dikkere bumpers, grotere velgen en andere lakkleuren, maar bovenal -daar heb je 'm- verschijnt er op de flanken een M badge. Dat kan dus ook op je voorwiel aangedreven 2-serie Grand Divorce Gran Tourer of op je 3-serie met driecilinder.
M Performance modellen beschikken standaard over het M Sportpakket. Dit omvat behalve het M sportonderstel eveneens het M Aerodynamicapakket, dat onder meer vergrote luchtinlaten biedt in de voorbumper om de motor te koelen, en een diffusor in contrasterende kleur.
Om de actuele voertuigstatus in de My BMW App weer te geven, tikt u in het tabblad "Auto" op het beeld van uw BMW of op "Status controleren". Afhankelijk van de productiedatum en de uitvoering van uw BMW ziet u de status van "Portieren & Ramen", "Controleberichten Bekijken" en de onderhoudsbehoefte voor uw BMW.
Volgens geruchten zal BMW stoppen met de “E” codering voor zijn modellen. De kenners weten dat huidige 3-serie de code E90 heeft, de vorige generatie de code E46 en de generatie daarvoor de code E36. Volgens een artikel Wikipedia staat de “E” voor het Duitse woord Entwicklung (vertalen? nee toch).
In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een motor met dubbele turbocompressor. De motor levert 560 pk (412 kW) en is op dat moment het krachtigste model in het gamma van BMW.
De opstap voor kopers van een BMW 3 Serie Executive naar High Executive vertaalt zich in een zeer complete uitrusting met onder meer lederen bekleding (Dakota), het uitgebreide navigatiesysteem Professional en online mogelijkheden met BMW Connected Drive.
Nieuw voor alle BMW 3 Serie-modellen is het Innovation-pakket waarmee je kunt zien en gezien worden. Het bestaat uit xenon-koplampen, adaptive cornering verlichting, High-Beam Assistant en Head-Up Display. Ook is er Speed Limit Info inclusief een indicator die aangeeft wanneer je niet kunt inhalen.
De vernieuwde BMW 3 Serie is leverbaar vanaf 50.108 euro voor de Sedan of 52.364 euro voor de Touring. In beide gevallen krijg je dan de 318i met 115 kW (156 pk), achterwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Dieselen kan vanaf 50.305 euro (316d Sedan) en vanaf 55.429 euro rij je weg in een plug-in hybride 330e.
Het lederen M-sportstuur ligt perfect in de hand en is multifunctioneel. U kunt met het stuur dus ook alle rij-hulpsystemen en multimedia bedienen! Achter het stuur treft u de nieuwe digitale cockpit. De zitpositie is zoals u van een BMW mag verwachten: comfortabel en sportief.
Een andere goedkope optie is het monteren van verlagingsveren. Meestal kost dit rond de 200 euro voor een set. Dit is veilige manier om je auto te verlagen. “Door een kleinere bodemspeling wordt het zwaartepunt verlaagd en dit verbetert de prestaties”, legt de specialist uit.
Zo gaat het centrum na of de positie van de wielen nog altijd overeenkomt met de voorschriften van de autofabrikant. Tijdens de keuring checkt het keuringscentrum: de afstand tussen de 2 achterste en de 2 voorste wielen. Die mag maximaal 2% langer of korter zijn dan voor de verlaging.
LCI, oftewel Life Cycle Impulse, dat is BMW's (interne) aanduiding voor de vernieuwde 3-serie. Het woord facelift wordt niet in de mond genomen.