Als de fooi dus aan een zelfstandig ondernemer is betaald, moet deze in de boekhouding terug te vinden zijn en als het gangbaar is in jouw branche kun je deze exclusief omzetbelasting boeken.
Een zakelijke lunch en een zakelijk diner worden beschouwd als representatiekosten en zijn gedeeltelijk aftrekbaar van je winst. Als grootboekrekening voor lunchkosten en dinerkosten gebruik je het best één rekening: 'Representatiekosten'.
Als u als ondernemer zelf een fooi geeft, bijvoorbeeld als u zakelijk uit eten gaat, is ook die fooi aftrekbaar van de winst. Let op. De aftrek is beperkt als het een fooi betreft in verband met 'voedsel, drank en genotmiddelen'. Die zijn namelijk in aftrek beperkt tot 73,5%.
Het bedrag dat u extra ontvangt, telt u op bij uw omzet.
Het verdelen van de fooi moet het personeel onderling regelen. De werkgever deelt in principe niet mee in de fooi en bepaalt ook de verdeling ervan niet. Alleen als de werkgever echt op de werkvloer meewerkt, kan hij eventueel ook meedelen. Steeds vaker worden de fooien gepind.
Fooi is geen loon
In de horeca-cao staat niets over fooien. Er bestaan ook geen wettelijke regels voor. Wel zijn er eerdere uitspraken vanuit de Hoge Raad, die vaststellen dat de fooien die ontvangen worden door medewerkers, ook aan de medewerkers toebehoren. Als werkgever mag je dus nooit fooi inhouden.
Fooi geven wordt meestal gemotiveerd als een beloning voor 'extra service'. Oftewel als aanmoediging voor horecapersoneel om hun best voor je te doen.
Fooien zijn niet belast in de loonbelasting omdat ze geen loon vormen, maar worden wel als belastbaar inkomen gezien voor de inkomstenbelasting. Je moet je ontvangen fooi dus wel als inkomen opgeven als je belastingaangifte doet.
De belastingdienst gaat de mensen die tipgeld krijgen voor die overval korten op hun beloning. Een woordvoerder van de belastingdienst stelt tegenover Omroep West dat de bewuste tipgevers over hun beloning gewoon belasting moeten betalen. 'Dat is nu eenmaal de regel,' aldus de woordvoerder van de fiscus.
In Nederland mag je dus helemaal zelf bepalen of je fooi geeft en hoeveel. De vuistregel is vaak 5 tot 10 procent van het bedrag. Althans als je uit eten gaat. ,,Als je een drankje doet op het terras is vaak naar boven afronden al genoeg”, zegt Anne-Marie van Leggelo, directeur van Het Etiquette Bureau.
De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
U mag de btw alleen in aftrek brengen als u het eten en drinken niet afneemt als eindgebruiker. Dit is het geval wanneer u als ondernemer deze prestatie doorbelast aan een derde, waarbij u btw in rekening brengt. Op de factuur geeft u dan aan dat het gaat om het verstrekken van eten en drinken voor gebruik ter plaatse.
Voorbeelden van zakelijke uitgaven zijn uitgaven voor vakliteratuur en zakelijke telefoongesprekken. Die zijn aftrekbaar. Uitgaven voor koffie en toiletpapier voor gebruik thuis, zijn privé-uitgaven. En dus niet aftrekbaar.
De kosten van een zakenlunch mag je wel opvoeren als bedrijfsmatige kosten, maar niet volledig. Tot de drempel van € 4.600,- zijn kosten voor lunches niet aftrekbaar. Haal je deze drempel wel, dan mag je over het bedrag daarboven 100% van de kosten ten laste van de winst opvoeren.
de zakenlunch zelfst. naamw. (m.) Verbuigingen: zakenlunches<br>zakenlunchenVerbuigingen: zakenlunchje een gezamelijk bezoek aan een restaurant om er zaken te bespreken Voorbeeld: `Na een tijdje ben je die zakenlunches echt zat.
Representatiekosten zijn kosten die je als ondernemer maakt om jouw zaak goed te presenteren, waar geen directe tegenprestatie aan verbonden is. Denk bijvoorbeeld aan feestjes, etentjes en zakelijke kleding. In beginsel zijn kosten aftrekbaar.
Inboeken via een nieuwe uitgave met 0% aftrekbaarheid.
Boetes zijn altijd zonder btw, dus vergeet hier niet de uitgave op 0% btw te zetten. Het is van groot belang dat je op de uitgave aanvinkt dat de kosten niet aftrekbaar zijn. Dit doe je door het vinkje "aftrekbaarheid" ook op 0% te zetten.
Met grootboekrekeningen deelt u de boekhouding als het ware op in stukjes. Zo heeft u een beter overzicht over uw financiën. Een grootboekrekening heeft een uniek nummer, zodat deze eenvoudig teruggevonden kan worden. Alle grootboekrekeningen samen vormen het grootboek of grootboekrekeningschema.
In de horeca werken is vaak gezellig en leuk, maar het harde werken en het gemiddelde salaris van €11,76 zorgen er voor dat er vooral ook in de horeca een groot tekort is aan deze toppers. De bedragen die hierboven genoemd worden, zijn bruto-inkomens en kunnen enorm verschillen per regio en bedrijf.
Als vuistregel geldt een fooi van ongeveer 10-15% voor een knipbeurt. Daarmee krijgt een kapper een hogere fooi dan de horeca.
Gebruikelijk is iets tussen de 5 en 10 procent. Meer mag uiteraard wel. ➺ Geef de fooi liefst in contant geld, zo weet u zeker dat het niet bij de restauranteigenaar terechtkomt. ➺ Geef duidelijk aan hoeveel fooi u geeft ('Maak er maar 45 euro van').
De Belastingdienst ziet werkfruit als een bijdrage aan gezonde en vitale medewerkers, en hierdoor zijn de kosten van werkfruit fiscaal aftrekbaar. En niet zomaar, maar de kosten zijn voor 100% aftrekbaar en dit geldt ook voor de btw.