Een ART-slot herken je aan het ART-logo met het aantal sterren op het slot in de vorm van een sticker of afdruk. Op het logo moet ook het goedkeurnummer zichtbaar zijn. Of het slot geschikt is, hangt af van het soort tweewieler waar het om gaat.
Hoe is te zien dat het om een ART-2 slot gaat? Het minimale advies voor het beveiligen van gewone fietsen tegen diefstal is dus een slot ART-2. Zo'n slot is te herkennen aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer.
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Het ART sleutelnummer staat gegraveerd in de steel van de sleutel die je bij het slot krijgt. Elke sleutel bevat dit nummer. Als je dit nummer niet kunt vinden dan zit er waarschijnlijk een lipje aan de sleutelring, waaraan ook de sleutels vastzitten. Hierop staat het sleutelnummer.
Het ART slotnummer kun je vinden op het ART logo. Dit logo vind je meestal als sticker of opdruk op het slot zelf. Het nummer bestaat uit vier cijfers en begint meestal met een 4. Naast het nummer kun je ook a.d.h.v. van de sterren zien in welke ART klasse het slot is gekeurd.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Het keurmerk zelf geeft met 2, 3, 4 of 5 sterren aan in hoeverre uw fiets is beveiligd tegen diefstal. ART-2 (aangeduid met twee sterren) wordt minimaal aangeraden voor fietsen. ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Een fietsslot met keurmerk ART 1 is in wezen een 'meeneembeveiliging', bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART adviseert voor fietsen echter een ringslot door het achterwiel in combinatie met een kettingslot, beugelslot of kabelslot. Bevestig uw fiets met één van deze sloten aan een vast object!
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel en heeft een compacte vorm.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
Een ART 5 slot betekent dat het slot door stichting ART gekeurd is en is ingedeeld in de categorie met vijf sterren. Dit is de hoogste categorie en de ART 5 sloten in deze categorie bieden de hoogste preventiewaarde tegen diefstal. Het zijn dan ook de zwaarste sloten die de meeste weerstand tegen braak bieden.
Een ART 3 slot wordt geschikt geacht voor het beveiligen van scooters tegen diefstal. Als het om het beveiligen tegen diefstal van motoren gaat, dan eist de verzekeraar minimaal een ART slot in categorie 4. Het kan zijn dat een ART 5 slot nodig is om de motor thuis te stallen en verzekerd te zijn tegen diefstal.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Vaak is de cijfercombinatie ook zelf in te stellen, soms is er sprake van een unieke code, vermeld op de verpakking. Het gaat daarbij in het geval van fietssloten doorgaans om een driecijferige of viercijferige combinatie.
Voor een scooter wordt een ART 3 sterren slot geadviseerd en de meeste verzekeraars eisen dit ook. Reaal eist in veel gevallen zelfs een ART 4 sterrenslot, afhankelijk van de regio waar een verzekerde woont en de waarde van de scooter.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Het Keurmerk
Daarnaast wordt gewerkt met een sterrensysteem. Hoe meer sterren een slot heeft, hoe hoger de preventieve waarde van het slot en hoe beter hij dus beschermt tegen diefstal. Een slot met vijf sterren heeft de meeste preventieve waarde.
Het ART keurmerk is een certificaat dat wordt afgegeven door stichting ART. Deze certificering is bestemd voor mechanische anti-diefstalproducten voor tweewielers, zoals bijvoorbeeld scootersloten. In principe zijn het altijd sloten en soms ook muurankers die bedoelt zijn voor tweewielers veilig mee af te sluiten.
Een beugelslot weegt tussen de 1600 en 2200 gram.
Kettingsloten gelden doorgaans als de veiligste fietssloten. Kies wel voor een kettingslot met gehard stalen schakels van minimaal 8 mm dik en het liefst ook voor een kettingslot voorzien van een ART-keurmerk (ART-2 of 3).