Maar hoeveel kogeldruk heeft mijn auto dan? Dit kan u makkelijk zelf op zoeken. De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
Uw maximale kogeldruk, ook wel maximaal verticale last genoemd, is de maximale druk die verticaal uitgeoefend mag worden op de trekhaak. De kogeldruk wordt op de trekhaak vermeld, deze staat vaak aangeduid als Max. Vertical Load. De kogeldruk wordt bepaald door de autofabrikant.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Kogeldruk meten
Meten met een weegschaal doe je zo: Leg een plank op de weegschaal om de kracht over een groter oppervlak te verdelen. Zet daarna een stuk hout rechtop tussen de koppeling en het plankje en laat de caravan daarop steunen.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
In een extreem geval zou bij een ongeval én een causaal verband met de te hoge kogeldruk, u dit flink aangerekend kunnen worden. Een feit is dat toch relatief veel recreanten ook met té veel gewicht op de kogel op pad gaan. Vaak onbewust zonder boze opzet.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
Veel van de B- segment auto's hebben een maximale kogeldruk van 50 kg. Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Een elektrische fiets is vanwege de motor of accu en bouw zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager voor een elektrische fiets moet daarom minimaal 25 kilo per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor elektrische fietsen. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus minimaal 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben.
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Re: Gewicht trekhaak.
Ongeveer 20 tot 45 kilo afhankelijk van uitvoering.
Kogeldruk is de kracht die een aanhangwagen verticaal uitoefent op de trekhaak van een auto. Een te hoge of te lage kogeldruk heeft gevolgen voor uw veiligheid en rijcomfort. Wij adviseren voor onze wagens een minimale kogeldruk van 4% van het totaalgewicht van de beladen aanhangwagen aan te houden.
Milenco Disselweger – kogeldrukmeter
De Milenco disselweger is de beste analoge kogeldrukmeter. Deze nauwkeurige disselweger is geschikt voor een kogeldruk tot 130 kg en heeft een werkhoogte van 35 tot 47 cm. Hij is gemaakt van staal en je gebruikt hem door de koppeling van de caravan of vouwwagen er bovenop te zetten.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
Dat het altijd lichter en gemakkelijker kan, bewijst Uebler met de F24 fietsendrager. Met slechts 12 kilogram op de teller is dit de lichtste fietsendrager in zijn soort. Om tot genoemd gewicht te komen, heeft Uebler wel een concessie moeten doen, de drager is namelijk niet kantelbaar.
De populairste variant is de fietsendrager op de trekhaak. Er zijn fietsdragers die tot vier fietsen kunnen meenemen. Je moet wel letten op de maximale kogeldruk voor je auto. Die is nooit hoger dan 75 kilo (vaak zelfs minder, zoek 'm snel op door op de homepage van deze site je kenteken in te vullen).