Als het een lange tijd geleden is dat jij ketting hebt gewassen en gesmeerd, kan je het proces het best 2 á 3 keer uitvoeren en telkens de wax een half uur in laten trekken. Het is belangrijk om daarna nog met een droge en schone doek de ketting af te nemen, zodat je overtollige wax van de ketting afhaalt.
Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
Is je ketting eenmaal goed ontvet en droog, dan kun je de Squirt Chain Lube kettingwax aanbrengen. Voor de eerste keer wordt aanbevolen om twee keer een laag aan te brengen en deze goed in te laten trekken. Bij mij ging het daarna eigenlijk meteen zoals het moest: een droge en schone ketting na de eerste fietstocht.
Gebruiksaanwijzing Squirt Lube kettingwax
Breng een laag aan door de cranks te laten draaien. Laat ongeveer 3 uur drogen alvorens je een 2e en 3e laag aanbrengt. Na extreme natte rit stap 3 herhalen en weer twee lagen aanbrengen.
Een fietsketting kun je het beste smeren met olie. Hoe vaak dat moet hangt af van de olie en van de gebruiksomstandigheden. Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Spuit je fietsketting in met een special kettingontvetter zoals CyclOn Bionet Chain Cleaner en laat deze biologische ontvetter een paar minuten intrekken. Door de ontvetter de tijd te geven om in te werken zorg je ervoor dat de vervuiling op de ketting de tijd heeft om los te weken.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Muc Off Chain Lube Dry PTFE
Deze spray is gemaakt voor de recreatieve rijders. Het is een lichte spray die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is. Deze spray heeft PTFE als toevoeging gekregen wat ervoor zorgt dat de ketting erg lage wrijving heeft en zodoende minder snel zal slijten.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Voor de verschillende type kettingolie geldt de volgende vuistregel: Hoe dikker de olie, hoe langer het aan de ketting blijft plakken zonder weggespoeld te worden. Hoe dunner de kettingolie, hoe minder vuil het aantrekt. Smeermiddelen verschillen daarom in consistentie, kruipvermogen en levensduur.
Hoe vaak dit moet hangt van verschillende factoren af. Hoe vaker je fietst, hoe vaker je ketting gesmeerd moet worden. Ook moet je ketting vaker gesmeerd worden wanneer je een fiets hebt met een derailleur systeem. Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren.
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Na het schoonmaken van je mountainbike is het tijd voor het smeren van één van de belangrijkste delen van een fiets: de ketting. Zorg dat je ketting pas gaat behandelen wanneer de ketting goed droog is. Smeer vervolgens de droge ketting in met een dun laagje olie.
Waarmee smeren
De meest gebruikte methode om te smeren is nog steeds de spuitbus kettingspray. Het voordeel hiervan is dat je goed kunt richten, snel klaar bent, je handen schoon blijven en het blijft goed op de ketting zitten. Hoewel dat laatste wel afhankelijk is van de kwaliteit die je koopt.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
Om kettingolie aan te brengen, laat je een druppel olie op de bovenkant van elke schakel vallen, terwijl je langzaam een paar omwentelingen achteruit trapt, zodat het smeermiddel de kans krijgt om naar binnen te trekken. Veeg overtollige olie weg. Als je dat niet doet, wordt er meer vuil aangetrokken door je ketting.
Motor ketting schoonmaken
Een vieze ketting slijt sneller. Het is daarom verstandig om een aantal keer per jaar je ketting goed schoon te maken. Daarvoor heb je een spuitbus chain cleaner, een chain brush en de hulp van een persoon nodig. Zet je motor op de middenbok of op een paddockstand.
Kettingspray voor circuit gebruik heeft bijvoorbeeld een lage rolweerstand waardoor je minder frictie hebt maar wel vaker moet sprayen. Kettingvet voor offroad gebruik zorgt voor een seal-laag om de ketting heen waardoor zand en modder minder snel aan de ketting hecht.
U zit dan in een vicieuze cirkel waardoor uw ketting in een snel tempo naar de haaien gaat en kan breken. Kettingspray legt een smerende film tussen al uw linkjes en laat uw ketting koeler draaien en dus langer leven.