een scooter kan gewoon 100 graden worden en niet stuk lopen... maar houd maar maximaal 75/80 aan , als ie daarboven komt moet je zorgen dat je dat verhelpt... dus je kunt niet aan de temperatuurmeter zien of ie kapot gaat lopen oid..
Hoe warm een blok mag worden hangt eigenlijk af van de oliesoort die je gebruikt. Ik weet niet of er een maximale temp op staat, maar 120 graden moet de olie nog wel aankunnen hoor. De bedrijfstemperatuur ligt ergens tussen de 90 en 130 graden voor de meeste oliesoorten.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Gemiddelde uitlaatgassen van een brommer liggen rond de 500 graden..
:| een std scooter hoef je niet eens warm te rijden, je laat m hooguit 10-20 sec stationair en dan kan je direct ''volgas'' ! scootertje moet je altijd rustig warm laten lopen ongeacht of het een std is of een sprint scooter.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Maar 80 graden is ongeveer de maximale temp voor een LC cilinder, AC mag veel warmer worden! Richting 180-185.
Om te voorkomen dat jouw scooter of brommer oververhit raakt en daardoor niet meer kan rijden, wordt de cilinder gekoeld. De cilinder van iedere scooter wordt gekoeld met behulp van een speciaal koelsysteem.
Temperatuurverlaging. Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C.
VHT Flameproof is een zeer hittebestendige uitlaatlak voor het spuiten van bijvoorbeeld uitlaten, spruitstukken en andere onderdelen die aan extreme hitte worden blootgesteld. Deze verf is hittebestendig tot 1093 graden en daardoor geschikt voor bijna alle toepassingen van remklauwen tot uitlaten en turbohuizen.
Goede scooterbanden zijn heel belangrijk, zeker bij regen en nat weer. De banden zorgen namelijk voor het contact met het wegdek. Een versleten band heeft een stuk minder grip op het wegdek, en daar kun je vooral bij nat weer last van hebben. Tegenwoordig kun je ook winterbanden kopen voor je scooter.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
De waarden hiervan zijn als volgt: • vloeistofgekoelde motor: 80 - 85°C; • luchtgekoelde motor: 110 - 120°C. Bij een vloeistofgekoelde motor wordt de temperatuur gemeten in de koelmantel rondom de cilinderkop.
50 gr is vaak wel ideaal en 65/70+ gaat richting oververhit, bij rijden dan zal het niet lang meer duren voordat die uitvalt. Je kan beter 70 graden laten worden als je rijd, als je stilstaat wordt hij amper tot niet gekoeld...
De katalysator werkt alleen bij een bepaalde temperatuur, namelijk tussen de 300 en 850 graden celcius. Deze werktemperatuur wordt overigens al na 90 seconden bereikt, dus heel snel nadat u uw auto gestart heeft werkt de katalysator al.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
Temperatuurverlaging: De uitlaatgassen komen met een temperatuur van ± 900 ºC uit de motor. Als deze direct in de vrije lucht zouden komen ontstaat er een groot brandgevaar. Door de lengte van de uitlaat en de langsstromende rijwind worden de gassen afgekoeld tot een ongevaarlijke temperatuur.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.