Gemiddelde uitlaatgassen van een brommer liggen rond de 500 graden..
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit. Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
VHT Flameproof is een zeer hittebestendige uitlaatlak voor het spuiten van bijvoorbeeld uitlaten, spruitstukken en andere onderdelen die aan extreme hitte worden blootgesteld. Deze verf is hittebestendig tot 1093 graden en daardoor geschikt voor bijna alle toepassingen van remklauwen tot uitlaten en turbohuizen.
Gemiddelde uitlaatgassen van een brommer liggen rond de 500 graden..
Zelf de uitlaat van uw scooter of brommer spuiten met onze hittebestendige spuitbussen is goed te doen. Wel is het belangrijk enkele stappen te volgen, zodat uw hitte bestendige spuitlak goed wordt aangebracht. Maak het scooteronderdeel dat u wilt spuiten grondig schoon met water en een ontvettend schoonmaakproduct.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.
Uitlaatgassen hebben afhankelijk van het type motor een temperatuur tussen de 200 en 250 graden celsius, het materiaal er omheen kán dus nooit warmer worden dan dat.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Het uitlaatsysteem bestaat uit verschillende delen. De kosten van een uitlaatdeel variëren sterk per merk en model auto. Voor montage van een hele uitlaat moet je op een uur werk, dus € 80 rekenen. Vervangen van alleen de middelste of de einddemper kost ook ongeveer een uur.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Je eerste gedachte over nat wegdek, en rijden door de regen, is waarschijnlijk dat je een stuk minder grip hebt. Dat hoeft niet perse zo te zijn. Wanneer je scooter in goede conditie verkeerd hoef je je weinig zorgen te maken en alleen je rijgedrag wat aan te passen aan de omstandigheden.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Plaats je scooter altijd tegen de wind in.
Dit is al helemaal van belang bij een scooter met een hoog windscherm. Deze vangen namelijk erg veel wind als je hem met de wind mee zet. Plaats hem ook niet schuin tegen de wind in. Door hem tegen de wind in te plaatsen gaat de wind er makkelijker omheen.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
Een windscherm op je scooter biedt diverse voordelen. Het beschermt je (zoals de naam uiteraard al suggereert) tegen de wind, je kunt je beter verschuilen wanneer het regent en op een mooie zomerdag ben je goed beschermd tegen alle vliegen en andere insecten die je onderweg tegenkomt.
Herken een koude motor
Als de thermometer op het dashboard aangeeft dat de motor warm is, duurt het zeker nog 10 minuten tot je volledig het gaspedaal kunt indrukken zonder motorschade op te lopen. Dit komt omdat de koelwatertemperatuur geen goede graadmeter is om te bepalen of de motorolie op temperatuur is.
Om warmlopers te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je blok genoeg olie krijgt. Of je vertrouwd op je oliepomp (welke kapot kan gaan zonder dat je het merkt tot het te laat is) of je mengt zelf olie door je benzine. Tevens moet je ervoor zorgen dat je mengsel niet te arm is (teveel lucht - te weinig benzine).
Cilinder is waarschijnlijk ook rot naar een warmloper. Laten honen en een nieuwe zuiger is een verstandig idee. Meestal kost dat al weer meer dan een nieuwe Dr AC cilinderkit. Tjah en luchtgekoelde opgevoerde motoren worden nu eenmaal erg heet bij wat hoger toerental.
Hittebestendige lak is noodzakelijk om een uitlaat te spuiten. Een hittebestendige uitlaat verf is een speciale lak die bestand is tegen de hoge temperatuur die een uitlaat wordt tijdens het rijden.
Hammerite Hittebestendige Metaallak is een hittebestendige lak die geschikt is voor metalen voorwerpen die extreem verhit worden, zoals kachels, open haarden of barbecues. Deze lak is uitstekend bestand tegen extreem hoge temperaturen tot 600°C.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.