Uiteraard kun je er vervolgens gewoon over onderhandelen, om de deal nog beter te maken. Zorg dat je weet wat de gebruikelijke kosten zijn en dat je precies begrijpt wat er in de offerte staat. Vraag eventueel om toelichting. En vraag meerdere offertes op, zodat je die met elkaar kunt vergelijken.
Over prijzen mag je onderhandelen. In Nederland doen we dat vaak wel bij auto's en huizen, maar meestal niet bij andere spullen. Een verkoper mag weigeren om te onderhandelen, want hij kiest voor welke prijs hij iets wil verkopen. En u kiest of u het daarvoor koopt.”
Bijna overal is afdingen gebruikelijk: in winkels, bij taxiritten, bij de aankoop van souvenirs. De werkelijke prijs van souvenirs ligt ongeveer een derde tot de helft onder de prijs die de verkoper noemt. Vindt u de prijs bizar hoog, loop dan liever weg dan in onderhandeling te gaan.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Je korting moet voldoende groot zijn om het interessant te maken voor je klanten. Een korting van 5 euro op een bedrag van 1.000 euro zal weinig mensen overtuigen. Geef je dezelfde 5 euro korting op een bedrag van 20 euro, werkt het gegarandeerd wel.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Een duidelijke vraag zorgt voor een duidelijk antwoord. Een onduidelijke vraag zal leiden tot een onduidelijk antwoord. Als je weet hoe je de goede vragen moet stellen, kun je alles weten. Een probleem is niets anders dan een vraag waar je nog geen antwoord op hebt.
Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
Het onderhandelen over de beste prijs is ook geven en nemen. Dat is het spel tussen de verkoper en jij als koper. Als de verkoper tegenwerpt dat de prijs die je wilt te laag is, dan kun je ook zeggen dat je iets meer wilt betalen maar dan wel een ander accessoire erbij wilt hebben.
Korting aan bepaalde groepen afnemers: wordt soms gegeven als 'personeelskorting', de 'vaste-klantenkorting' (bijvoorbeeld korting op een abonnementsprijs voor wie al lang abonnee is, de 'groothandelskorting' en de 'collectiviteitskorting' bij een ziektekostenverzekering.
Onderhandel eerst over een korting op de prijs en als er echt niet lukt, vraag dan naar extra's zoals accessoires of gratis service. Noem geen concrete bedragen, maar zeg dat je het product 'een stukje goedkoper' wel zou willen wil kopen. Toon interesse in het product en laat weten dat je open staat voor een aankoop.
Betalingskorting is een factuurkorting die bedrijven (soms) geven bij een snelle betaling. Deze 'korting' geef je over het bruto bedrag, zodat over de korting zelf toch btw moet worden betaald. Meestal gaat het om een percentage bij betaling binnen een bepaalde periode.
Tijdelijke korting op de verkoopprijs van een artikel om de verkoop van het product te bevorderen.
Hoe berekenen we de betalingskorting? De betalingskorting berekenen we over de helft van het bedrag dat u moet betalen. Dit is uw gemiddelde schuld over de hele betaalperiode. Dit bedrag vermenigvuldigen we met het percentage voor de invorderingsrente.
In Turkije is onderhandelen een nationale sport. Je doet jezelf tekort als je er niet aan meedoet. Meestal kun je wel 40 procent van de prijs af praten. Maar in restaurants en grotere winkels is afdingen niet gebruikelijk.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).
Op veel keukens is de bruto marge tussen de 30% – 50%. Hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent. Dit klinkt als een flink bedrag wat een keukenzaak overhoud.
Je moet alleen wel de juiste winkel uitkiezen, een mediamarkt mag niet zomaar korting geven. Zij gaat vaak naar een plaatselijke witgoed winkel, en bij BCC lukt het vaak ook wel. Mediamarkt en grote winkels geven soms wel enorme kortingen, als je een toonzaalmodel meeneemt.
10% is meer dan genoeg korting om een 'normale' consument over te halen om een showmodel te kopen.
Bedrijfsresultaat vervaardiging van meubels
In de grafiek onder ziet u dat het gemiddelde bedrijfsresultaat van de branche vervaardiging van meubels tussen 2009 en 2017 is gestegen met 6.30% procentpunt naar 10.62%. Hierbij wordt in de branche vervaardiging van meubels gemiddeld een bruto marge van 49.2% behaald.