Reageer dan met een wedervraag: “Hoeveel kan er van de prijs af?” of “Wat is je laagste prijs?” Wees niet te bescheiden als je wilt afdingen. Zet altijd hoger in dan waarop je hoopt uit te komen. Als je begint met je 'droomprijs', heb je minder kans dat je daar erop uitkomt.
Specifiek zijn met uw verzoek en redenering is het beste wanneer u om kortingen vraagt . Als u te algemeen bent, kan de andere partij gewoon "nee" zeggen, omdat ze in de war zijn over wat u eigenlijk wilt. Het is belangrijk om te vermelden dat contant geld vaak de meest effectieve vorm van betaling is wanneer u op zoek bent naar een deal.
Vraag dan waarom de prijs zo belangrijk voor hem of haar is.Leg uit waarom je de prijs nog niet kunt noemen. Dat werkt vaak het beste aan de hand van een voorbeeld. Als je naar de slager gaat en vraagt wat het vlees kost, dan kan hij daar ook geen antwoord op geven.
Wat verwacht ik van u? Omdat reparatie of vervanging geen optie is, vraag ik u om een korting van [bedrag] euro. U kunt het bedrag overmaken op [uw rekeningnummer] ten name van [uw naam]. Ik zal u daarna niet meer aanspreken op het foutje waarvoor ik de korting krijg.
Bied eerst redelijk ver onder de vraagprijs, maar zorg dat uw bod nog serieus is. Accepteer nooit bij het eerste tegenbod van de verkoper, zelfs als die zegt dat het zijn laagste is. Doe eventueel nog een tegenbod, maar neem daar de nodige tijd voor. Geef aan dat dit uw hoogste bod is.
Zet dus niet alleen “Vraag” in de onderwerpregel.Maar bijvoorbeeld “Vraag over ontvangen factuurnummer 1234” of nog beter: “Hulp nodig bij factuur 1234 van bedrijf XYZ”. Als je iemand om hulp vraagt, zal de ontvanger in de regel sneller geneigd zijn om je proberen te helpen. Een hulpvraag geeft meer urgentie aan.
Om professioneel om een vergoeding te vragen, kunt u overwegen uw vraag beleefd te formuleren, en te laten zien dat u de waarde van de service begrijpt. Hier zijn enkele voorbeelden: "Kunt u mij alstublieft laten weten wat uw vergoeding is voor deze service?""Wat rekent u doorgaans voor een project als dit?"
Reageer dan met een wedervraag: “Hoeveel kan er van de prijs af?” of “Wat is je laagste prijs?” Wees niet te bescheiden als je wilt afdingen. Zet altijd hoger in dan waarop je hoopt uit te komen. Als je begint met je 'droomprijs', heb je minder kans dat je daar erop uitkomt.
Wanneer u een verzoek om korting afwijst, is het belangrijk om beleefd en standvastig te blijven. Erken het verzoek en leef mee met hun situatie, leg vervolgens de waarde en voordelen van uw product of dienst uit en hoe het hen kan helpen hun doelen te bereiken .
Als het gaat om de hoogte van de korting, is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen gierigheid en overdrevenheid. Een korting van 1% trekt natuurlijk niemand aan, een korting van 60% is een echte uitverkoop en is wat aan de hoge kant. Kortingen tussen de 5% en 20% zijn het meest gebruikelijk.
Vermeld de originele prijs duidelijk in de offerte zodat de klant precies weet wat de kosten zijn. Weet daarnaast van tevoren wat uw producten en diensten waard zijn en bepaal uw absolute bodemprijs. Wanneer de klant vervolgens vraagt om een korting, dan weet u alvast hoeveel u van de prijs af kan halen.
Ik hoop dat deze e-mail u in goede gezondheid bereikt. Ik schrijf u om een prijsverlaging aan te vragen voor [Product/Service]. Hoewel ik de kwaliteit van uw aanbod waardeer, denk ik dat de huidige prijzen op dit moment niet binnen mijn budget passen. Ik ben een trouwe klant en ik hoop dat we tot een wederzijds voordelige regeling kunnen komen.
Als een (potentiële) klant om korting vraagt, vraag dan waarom hij of zij dit vraagt. Als een concurrent een lagere prijs heeft afgegeven, vraag dan of hoe zij tot deze prijs gekomen zijn.
Zorg ervoor dat je iets extra's te geven hebt als alternatieve korting: bijvoorbeeld een betaling in termijnen, een extra snelle levering, een performance fee, etc. Wanneer je klant zegt: 'u bent te duur', reageer dan met een vraag: 'Wat bedoelt u met te duur en waar relateert u dat aan? '.
Regel 1: Wees vriendelijk en beleefd .
Wees niet grof, onbeschoft of veeleisend tijdens het onderhandelen. Opdringerig gedrag levert je niet op wat je wilt. "Vriendelijke volharding breekt weerstand af," zegt Dweck. "Je krijgt ze niet met azijn, je krijgt ze met honing."
Wees beleefd, blijf positief en onthoud: hoe prettiger het is om met je samen te werken, hoe meer deals je sluit . Wees GEEN watje. Beleefd zijn betekent echter niet dat je overdreven meegaand moet zijn. Je bent het aan niemand verplicht om een slechte deal te accepteren uit beleefdheid.
- Werk samen met een andere cursist. Maak samen van de volgende zinnen beleefde vragen: Voorbeeld: - Ik wil dat je het raam dichtdoet: Wil je (misschien) het raam even dicht doen? - Ik vraag of je een potlood voor me hebt.
U moet een prijsverlagingsonderhandeling openen met de erkenning van de deal die momenteel op tafel ligt . Erken uw bereidheid om een definitief bod te doen en geef aan wat er nodig is om een deal te krijgen die u acceptabel vindt. Blijf zelfverzekerd, blijf kalm en zorg ervoor dat u zich goed uitdrukt.
Bijvoorbeeld: Zou u mij even kunnen helpen, alstublieft? Dit laat zien dat de spreker beleefd om hulp vraagt. Om vragen op een heel beleefde manier te stellen, gebruik je: Would you/ Could you (please) + simple verb + ...?
Open vragen
Je dwingt hem tot een inhoudelijke reactie en je stuurt de ander naar jouw doel. Vraag niet “wat vind je van dit voorstel?” maar vraag “wat spreekt je aan in dit voorstel?” Bij het eerste voorbeeld geef je iemand de ruimte om ook negatieve dingen te benoemen, bij de tweede vraag neem je die ruimte al weg.
Maak duidelijk waarom je dit aan deze persoon vraagt
Maak duidelijk wat zijn of haar kwaliteiten zijn en waarom je juist hem of haar benadert met dit verzoek. Geef de ander het idee dat hij erbij hoort en is uitverkoren voor jouw bericht. Dit kan iemand er eerder toe verleiden om op jouw verzoek in te gaan.