De laagste prijs hoeft niet altijd de beste keuze te zijn. Neem ook zaken als looptijd van een contract, garantie en service mee in je afweging. Wat kan helpen, is om het woord 'korting' niet te gebruiken in de conversatie. Vraag of 'een leuke prijs' of 'speciale prijs' tot de mogelijkheden behoort.
Wat verwacht ik van u? Omdat reparatie of vervanging geen optie is, vraag ik u om een korting van [bedrag] euro. U kunt het bedrag overmaken op [uw rekeningnummer] ten name van [uw naam]. Ik zal u daarna niet meer aanspreken op het foutje waarvoor ik de korting krijg.
Zorg dat je potentiële klant eerst overtuigd raakt van de waarde van je aanbod. Vraag welk probleem hij heeft en vertel hoe jij dat kunt oplossen.En leg uit wat het hem of haar oplevert. Pas als dat duidelijk is, kun je een aanbod doen – en een prijs noemen.
Om je voor te bereiden op een onderhandeling, is het belangrijk om je eigen doelen en belangen duidelijk te definiëren.Onderzoek ook de andere partij en probeer hun behoeften en standpunten te begrijpen.
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
Onderhandelen met een particulier
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt geen garantie afdwingen, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
Vermeld de originele prijs duidelijk in de offerte zodat de klant precies weet wat de kosten zijn. Weet daarnaast van tevoren wat uw producten en diensten waard zijn en bepaal uw absolute bodemprijs. Wanneer de klant vervolgens vraagt om een korting, dan weet u alvast hoeveel u van de prijs af kan halen.
Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.
Om de kortingsprijs te berekenen kan je gebruik maken van de volgende formule: Kortingsprijs = verkoopprijs - (verkoopprijs / 100 * kortingspercentage). Hoe bereken je de korting? Je kunt de korting berekenen met de volgende formule: Verkoopprijs / 100 * kortingspercentage.
Bij veel keukens zit er 50 een marge van 50 procent op, hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent. Laat u niet verleiden door een exclusieve korting op die dag, de keukenzaak wilt u zo snel mogelijk een handtekening laten zetten.
Misschien niet gebruikelijk, maar afdingen in Nederland kan én mag. De Autoriteit Consument & Markt, toezichthouder op consumentenrecht, omschrijft het zo: 'Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Ga je voor een tweedehandsauto? Dan is september jouw maand. In september komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van tweedehandsauto's omhoog gaat. Zo is de keuze ineens reuze, wat jou in een goede onderhandelingspositie zet.
Een tip is om altijd hoger in te zetten dan het salaris dat je daadwerkelijk wilt. Bijvoorbeeld: je had van tevoren een bruto maandsalaris van €2.600,- in gedachten. Het openingsbod van je werkgever is €2.400,-. Zelf kun je een tegenbod doen van €2.800,-.
Positioneel versus principieel onderhandelen
Kies je voor principieel onderhandelen, dan focus je op belangen en zoek je naar een win-win-oplossing. Positioneel is harder, geschikt voor eenmalige onderhandelingen zonder toekomstige relatie.
Tijdens de salarisonderhandeling is het belangrijk om te weten wat je waard bent. Maar hoe bepaal je dat? Denk aan je opleidingsniveau, werkervaring, huidige verantwoordelijkheden, behaalde doelen en eigenschappen die bij de functie passen. Zorg ervoor dat het gevraagde salaris past bij jouw waarde én de functie.
De drie meest kritische elementen die een grote invloed hebben op het verloop en het eindresultaat van de onderhandelingen zijn: macht, informatie en tijd.
Bij een tegenbod accepteert de verkoper uw bod niet, maar stelt een andere koopprijs voor. Vanaf dat moment bent u in onderhandeling. U mag uw bod altijd intrekken of veranderen. U mag bijvoorbeeld het bedrag verhogen of andere voorwaarden stellen.